محمودرضا نیازی روز پنجشنبه در پاسخ به شایعاتی در خصوص سمی بودن شیرهای پاستوریزه که در فضای مجازی در حال انتشار است، به خبرنگار ایرنا گفت: براساس استاندارد ملی شماره ۹۳۰، شیر پاستوریزه بایستی از نظر وجود سم قارچی «آفلاتوکسین M۱» کنترل و آزمایش شوند. برهمین اساس کلیه واحدهای تولیدی، موظف به آزمون شیرهای خام ورودی به واحد بوده و می‌بایست مستندات آن را به طور منظم از سوی آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت به اداره کل استاندارد ارسال کنند.
وی بیان کرد: در استان کرمانشاه پنج واحد تولیدکننده لبنیات فعال هستند که در سال ۱۴۰ هزار تن انواع محصولات لبنی تولید می‌کنند که در این واحدها تمامی شیرهای خام ورودی مورد آزمایش قرار می گیرند. همچنین کارشناسان اداره کل استاندارد استان از ابتدای سال جاری۴۴ مورد بازرسی و ۶۳ مورد نمونه برداری و آزمون از محصولات این کارخانجات شامل آزمون های فیزیک و شیمیایی، میکروبیولوژی، آفلاتوکسین، فلزات سنگین و استرول های گیاهی(چربی با منشا گیاهی) در راستای اجرای وظایف نظارتی خود انجام داده اند.
نیازی تاکید کرد: طی این مدت از محل بازار مصرف استان نیز ۱۴ مورد نمونه برداری و آزمون تشخیص سم آفلاتوکسین M۱ انجام شده است که در هیچ‌کدام از نمونه ها وجود آفلاتوکسین M۱ تایید نشده است و این در حالی است که استاندارد ملی ایران ضوابط سختگیرانه تری نسبت به استانداردهای ملی سایر کشورها دارد.
مدیرکل استاندارد کرمانشاه در پایان اظهارداشت: به عموم شهروندان در خصوص سلامت شیرهای استرلیزه و پاستوریزه بسته بندی شده به عنوان امین مردم اطمینان خاطر داده می شود و تاکید می گردد که اداره کل استاندارد استان نظارتی دقیق مبتنی بر قوانین و مقررات کشور بر تمامی محصولات دارای نشان استاندارد داشته و باجدیت وظایف محوله در خصوص نظارت و تضمین سلامت غذایی را سرلوحه کار خود قرار داده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.