چهارمین جلسه ستاد ساماندهی جوانان استان کرمانشاه با حضور مدیران دستگاه های مختلف اجرایی روز چهارشنبه در استانداری برگزار شد؛ در این جلسه هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر جوانان در گام دوم انقلاب بیان داشت: در اداره ورزش و جوانان استان باید محور برنامه های مرتبط با جوانان بیشتر از ورزش باشد.

بازوند افزود: متاسفانه برنامه مدونی برای جوانان در استان نداریم در حالی که ظرفیت های استفاده نشده بسیاری در استان وجود دارد.

او تاکید کرد: حتی اگر برنامه ای نیز وجود دارد باید به دنبال اجرای برنامه های قوی تر بود و لازم است این برنامه ها به صورت مستمر پیگیری و رصد بشوند.

بازوند، خواستار رصد هر روزه آمار مرتبط با جوانان از جمله در مساله وام ازدواج شد و افزود: ما در حوزه کشاورزی ظرفیت های بزرگی داریم و باید از جهاد کشاورزی سوال شود که آیا توانسته است جوانان تحصیلکرده استان در زمینه کشاورزی را شناسایی کند.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: به عنوان مثال باید بتوانیم بگوییم ما ۷۰۰ نفر کارشناس کشاورزی داریم که هیچ شغل دولتی ندارند و برنامه های خودمان را برای این افراد تدوین کرده باشیم.

وجود معادن مختلف در استان دیگر ظرفیتی بود که بازوند به آن اشاره کرد و افزود: سازمان صنعت و معدن استان به عنوان متولی کار آیا لیستی از فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن در استان دارد؟

۶۰ درصد جوانان قضایای آبان ماه زیردیپلم بودند

او قضایای آبان ماه را فرصتی برای تجزیه و تحلیل نیروهای امنیتی از شرایط جامعه عنوان کرد و بیان داشت: طبق آمار ۶۰ درصد افراد زیردیپلم بوده اند که در اینجا باید از فنی و حرفه ای استان سوال شود که آیا می دانند در استان چند جوان زیر دیپلم نیازمند حرفه آموزی داریم؟

بازوند تاکید کرد: جوانان سرمایه های اصلی ما هستند و نمی توانیم نسبت به آنها بی تفاوت باشیم و باید برای برنامه های آنها وقت بگذاریم.

وی بخش آی تی و گردشگری و بومگردی  را ظرفیت های بزرگ دیگر برای اشتغال جوانان استان عنوان کرد و افزود: از ۶ بازارچه مرزی استان پنج مرز رسمی است و باید پرسید چند درصد جوانان در ظرفیت بزرگ حوزه تجارت نقش دارند؟ به عنوان مثال چند نفر از شاغلین مرز پرویزخان جوانان هستند؟

استاندار کرمانشاه ادامه داد: باید هزار هکتار از پنج هزار هکتار زمین بین قصرشیرین و نفت شهر به جوانان واگذار شود.

بازوند، بر رصد و پیگیری برنامه های عملیاتی دستگاه های اجرایی در خصوص جوانان تاکید کرد و بیان داشت: باید جوانان استان از نظر تحصیلات مشخص و تفکیک شوند چرا که تا صورت مساله شفاف نباشد مساله اشتغال جوانان حل نمی شود.

به گفته وی، باید بدانیم به عنوان مثال ۲۰ درصد جوانان استان زیردیپلم هستند که آنها هم حق اشتغال دارند لذا باید در ابتدا حرفه آموزی در فنی و حرفه ای داشته باشند و سپس به اداره کار معرفی بشوند.

استاندار کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: دستورالعمل های وزارتخانه ای که از تهران به استان داده می شود به تنهایی مشکلات ما را حل نمی کند لذا لازم است بااعتماد به نفس برنامه های خاص خودمان را داشته باشیم و دست به کار بشویم چرا که جوانان هر استان نسخه خاص خودش را می خواهد و با تاکید معظم رهبری باید از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

صدا و سیمای استان برنامه هایی که بانشاط و امیدواری جوانان همخوانی دارد پخش کند

بازوند در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عملکرد صدا و سیمای مرکز کرمانشاه گفت: صدا و سیمای مرکز استان حتی برنامه هایی را که شبکه های دیگر پخش می کنند را مجاز به پخش نمی داند و این رویه با ایجاد نشاط و امیدواری برای جوانان سنخیتی ندارد.

او افزود: چرا باید صدا و سیمای در خصوص پخش برنامه ها بگوید من نمی توانم آیا ما یک جزیره جدا هستیم؟

در این جلسه محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی و امنیتی استانداری آمار جوانان استان را ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: ۱۶ هزار نفر در استان توانسته اند وام ازدواج دریافت کنند؛ اما حسن عزیزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه آمار جوانان استان را شامل ۵۰ درصد جمعیت استان بیان کرد.

در این جلسه همچنین مصوب شد که تقاهم نامه ای بین اداره کل ورزش و جوانان استان با پارک علم و فناوری در خصوص تشکیل صندوق سرمایه گذاری ریسک پذیر با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد ریال ایجاد بشود.

طبق گزارش اعلام شده از سوی بانک رسالت، این بانک پس از تفاهم نامه ای که با اداره کل ورزش و جوانان استان داشته است در سال ۹۷ به ۷۰ نفر و امسال نیز به ۴۹ نفر وام اشتغالزایی پرداخت کرده است.

برنامه اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه نیز آموزش هزار نفر از جوانان برای جذب به بازار کار در مدت ۱۱ ماه و با سرانه هر نفر هفت میلیون ریال اعلام شد.

طبق مصوبه وزارت ورزش و جوانان، بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال برای تعریف جوان در نظر گرفته شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۶۰۰ روستا و ۳۴ شهر دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.