ورزش کشتی در استان پهلوان‌پرور کرمانشاه سابقه ای دیرینه دارد و دارای پهلوانان خوش نامی است که ورزش کشتی با آنان زندگی کرده و افتخار آنان برای همیشه در تاریخ ورزشی کرمانشاه و ایران به ثبت رسیده است.

در سال‌های اخیر نیز جذابیت های این ورزش، مورد توجه دختران و بانوان کرمانشاهی قرار گرفته، بانوانی که دست به انتخاب خاص و متفاوت زده اند تا ثابت کنند می توانند اراده خود را محقق کرده و افتخارآفرین شوند.

همانند هانیه عاشوری، دختری از شهرستان اسلام آبادغرب که کم تر از ۶ ماه است کشتی آلیش را انتخاب کرد و در این  مدت کوتاه نه تنها آموزش و تجربه لازم را کسب کرد بلکه توانسته فاتح سکوی قهرمانی جهان شود.

این  بانوی آلیش کار کرمانشاهی در رقابت‌های قهرمانی جهان که به تازگی در قزاقستان برگزار شد توانست برای اولین بار مدال طلا را برای کشورمان کسب کند.

مربیان توانمند برای کشتی آلیش اختصاص دهند

عاشوری در گفت و گو با ایرنا گفت: تا جایی که در توانم باشد به این ورزش ادامه می دهم و انتظار دارم به کشتی آلیش بانوان استان رسیدگی بیشتری شود.

بانوی طلایی آلیش ایران اضافه کرد، برای توسعه ورزش آلیش در استان و شهرستان از هیچ کاری که در توانم باشد کوتاهی نخواهم کرد و خواهان اختصاص مربی توانمند هستم تا استعدادها شکوفا شود.

عاشوری ادامه داد: بیش از ۹ سال است که به عرصه ورزش ورود پیدا کرده ام، بخشی از این سالها را به ورزش فوتسال اختصاص داده ام و در این سالها برای تیم ملی وزنه برداری نیز دعوت شدم که نپذیرفتم.

وی در پاسخ به این سوُال که چرا ورزش کشتی که برای بانوان ورزش خاص و متفاوتی است را انتخاب کرده، گفت: به صورت اتفاقی و به دنبال پیشنهاد یکی از دوستانم به سالن کشتی رفتم در ابتدا علاقه و جاذبه ای برای من نداشت ولی پس از چندین جلسه این ورزش نظرم را جلب کرد و به تمرین پرداختم، در این جلسات بود که مربی باشگاه از من خواست تا در سطح کشوری فعالیت کنم که این خواسته را پذیرفتم و مقام نخست مسابقات کشوری را در ماه های اخیر کسب کردم.

آلیش قدرت بدنی بالا می خواهد

وی گفت: خانواده ام با این انتخاب هیچ مشکلی نداشتند و به تصمیم من احترام گذاشتند، کشتی آلیش قدرت بدنی بالایی می خواهد که من این توانایی را داشتم و با حمایت خانواده فعالیتم را در این عرصه ادامه دادم.

عاشوری اظهار داشت: سطح مسابقات قزاقزستان بسیار بالا بود و قبلا آوازه مهارت رقیبانم به گوشم رسیده بود، یکی از رقیبانم به مدت ۴ سال مقام نخست جهانی را در کارنامه ورزشی خود داشت که موفق شدم بر او غلبه کنم.

این  بانوی آلیش کار کرمانشاهی  افزود: در بازی دوم با کشیدگی کتف مواجه شدم و صدمه دیدم و در مسابقات و در ۲ مرحله نهایی با مصدومیت جسمی، کشتی گرفتم.

شهرستان ها با فقر مربی توانمند در آلیش مواجه اند

وی در پاسخ به این سوُال که چه امکاناتی برای کشتی آلیش در اسلام آباد وجود دارد، افزود: شهرستان از داشتن یک مربی توانمند در  این ورزش محروم است، جدا از تمریناتی که در اردو داشتم به صورت شخصی به همراه برادرم به تمرین می پرداختم و یا به ورزش های هوازی در فضای آزاد می پرداختم.

این قهرمان جهان افزود: من از داشتن مربی برای تمرین محروم بودم و تنها در اردو زیرنظر ستاره اسماعیلی به تمرین پرداختم.

موفقیت علاقه و مهارت می خواهد

عاشوری ادامه داد: علاقه نخستم فوتسال بود ولی در آلیش به موفقیت رسیدم، برای یک انتخاب مناسب، باید علاقه و مهارت را در نظر داشت و به دلیل علاقه ای که به فوتسال دارم این ورزش را همچنان به صورت تفننی دنبال می کنم.

در ادامه نائب رییس هیات کشتی استان کرمانشاه به ایرنا گفت: کشتی بانوان در ۲ سطح کشوری کلاسیک و آلیش فعال است.

راضیه امیریان ادامه داد: کشتی کلاسیک همان ورزش پایه است و کشتی آلیش، ورزش محلی است که بیشتر از قزاقستان و ترکیه سرچشمه گرفته است.

امیریان ادامه داد: بانوان استان کرمانشاه در کشتی کلاسیک و آلیش افتخارآفرینی کرده اند که در کشتی کلاسیک، مقام نخست کشوری را کسب کرده اما به علت پوشش اسلامی اجازه ندارند در مسابقات برون مرزی کار کنند چراکه تکنینک ها دچار مشکل می شود و تنها در مسابقات کشوری شرکت داشته اند.

به گفته وی، در مسابقات کشتی آلیش به این دلیل که ورزش محلی است، بانوان می توانند با پوشش مسابقه دهند که ایران مقام اول تیمی و انفرادی را کسب کرد.

امکانات سخت افزاری چگونه است؟

این مسوول ادامه داد: ۲ سالن مجزا در خانه کشتی کرمانشاه در مجموعه ورزشی کوثر در چهار تایم زیرنظر چهارمربی، فعال است و وضعیت در شهرستان اسلام آباد، صحنه و کنگاور  خوب است و در حال فعال کردن امکانات سخت افزاری در دیگر شهرستان ها هستیم.

امیریان معتقد است، امکانات سخت افزاری خوب است ولی به علت نبود مربی، فعال کردن این ورزش در شهرستان ها با مشکلاتی مواجه است که در حال پیگیری و  رفع آن هستیم و درصدد برگزاری کلاس های مربیگری و داوری هستیم تا از لحاظ نیروی انسانی مشکل نداشته باشیم.

وی ادامه داد، بانوان علاقه مند به  ورزش کشتی در کرمانشاه زیاد است و کرمانشاهیان نیز به صورت بالقوه کشتی گیر هستند و به این ورزش علاقه دارند، از همین رو برای استعدادیابی در سطح  مدارس با آموزش و پرورش همکاری داریم و تاکنون چندین جلسه در این زمینه برگزار کرده ایم.

امیریان در خصوص شناسایی استعدادی همچون هانیه، ادامه داد: اسلام آبادغرب از کرمانشاه درخواست مربی داشت که ما یک مربی از کرمانشاه به این شهرستان برای آموزش سه جلسه در هفته اعزام کردیم، خانم عاشوری از لحاظ استعدادیابی و قدرت بدنی مورد بررسی قرار گرفت، تکنیک ها به وی آموزش داده شد که در اردیبهشت جاری در مسابقات استانی مقام نخست را کسب کرد و به عضویت تیم ملی درآمد و در طول تابستان در اردویی که در مجموعه ورزشی کوثر فرهنگیان بود تحت نظر مربی به تمرین پرداخت.

وی در پاسخ به این سوُال که با توجه به وجود چنین استعدادها در شهرستان ها، برنامه ای برای پرورش عاشوری ها وجود دارد، گفت: در شهرستان ها با مشکلات سخت افزاری مواجه نیستیم و تنها با نبود مربی خانم مواجه ایم، حتی فدراسیون نیز برای برگزاری کلاس های مربیگری با مشکل مواجه است چون مدرس باید از خارج کشور وارد شود، با این وجود در کرمانشاه هفته ای یک روز به تدریس و پرورش مربی می پردازیم ولی از لحاظ امکانات کمبودی نداریم.

کرمانشاه ۸۵ بانوی کشتی گیر دارد

این مسوول از وجود ۸۵ بانوی کشتی گیر در استان خبر داد و افزود: برای ترویج فرهنگ کشتی در میان بانوان به استعدادیابی پرداخته ایم و درخصوص این ورزش با والدین و دانش آموزان صحبت و فرهنگ سازی می شود.

در پایان مسوول ورزش بانوان اداره‌کل ورزش‌ و جوانان استان کرمانشاه به ایرنا گفت: هانیه عاشوری، بانوی کرمانشاهی و نخستین بانوی ایرانی است که موفق شد، پرچم ایران را در کشتی در سطح جهانی به‌ اهتزاز در آورد.

نرگس یوسفی  با بیان اینکه عاشوری در رشته کشتی آلیش این افتخار را کسب کرده، ادامه داد: این رشته حالت سبکی دارد و بانوان  ورزشکار استان در آن از بهترین ورزشکاران کشور هستند و مربیان خوبی در این زمینه مشغول به آموزش هستند.

یوسفی ادامه داد: هیات کشتی استان جز نفرات فعال هستند که امیدواریم سبک های دیگر برای افتخارآفرینی فعال شود.

این مسوول به میزبانی مسابقات کاراته غرب کشور در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: همچنین آزمون سبک بندی ژیمناستیک نیز برگزار شده است.

یوسفی اضافه کرد، ۵۰ درصد از بانوان ورزشکار استان به ورزش همگانی روی آورده و نزدیک به ۴۰ درصد نیز به ورزش حرفه ای مشغول هستند.

عاشوری که از اهالی شهرستان اسلام آبادغرب است اولین دوره‌ای بود که در مسابقات جهانی کشتی آلیش شرکت کرده است.

آلیش در زبان فارسی به معنی مبایعه و در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن می‌باشد که به عنوان یک نام بر روی یک نوع کشتی محلی نهاده شده که به آن کشتی با شال هم می‌گویند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.