کوروش محمودیان عصر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق اعلام طرف عراقی، صادرات کالا از ساعت ۱۳ و  ۳۰ دقیقه فردا (سهشنبه سوم دی ماه) از مرز سومار از سرگرفته می شود.

وی اظهارداشت: باتوجه به بسته شدن مرز سومار از ۲۸ مرداد ماه گذشته که به دلیل برخی مشکلات و تخلفات پرسنل عراقی در این مرز دولت عراق را مجبور به تعطیلی آن و جابجایی مسوولان کرد طی چند ماه اخیر جلسات متعدد و رایزنی های لازم بین مقامات کشورمان و طرف عراقی انجام گرفت.

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: پس از تعطیلی بازارچه سومار، در دیدار استانداران کرمانشاه و دیاله عراق در مرز سومار ضمن بررسی مسایل و مشکلات موجود برتکمیل و تجهیز زیرساخت های این مرز، به عنوان ضرورت در امر بازگشایی سریع آن با توجه به مصوبه هیات وزیران در اعلام رسمی شدن مرز سومار تاکید شد.

محمودیان افزود: خوشبختانه روند تکمیل برخی زیرساخت های موردنیاز نظیر ایجاد سکو بارانداز، تکمیل ساختمان اداری ملاقت های مرزی، توسعه و بهسازی محوطه، نورپردازی و روشنایی انجام گرفت و طرف عراقی هم به طور متقابل اقداماتی در این مسیر انجام داده است.

وی با بیان اینکه بازگشایی این مرز در اقتصاد ۲ استان کرمانشاه و دیاله نقش به سزایی خواهد داشت، گفت: در خصوص موضوع لیست کالاهای که از نظر طرف عراقی نباید صادر شود هم کار کارشناسی انجام و تفاهم‌نامه لازم  تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه به صورت جدی تکمیل و تجهیز زیرساخت‌های بازارچه مرزی سومار را رصد می کنیم، گفت: خط فیبر نوری آن هم در حال اجرا است.

در سال گذشته حدود ۶۰ هزار کامیون با یک میلیون تن کالا از مرز سومار مبادله شده است.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.

این مرز به تازگی در جلسه هیات دولت ایران به عنوان مرز رسمی مصوب شده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.