جبار ولی پور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از احداث سد سراب بر روی چشمه سراب، پنج هکتار از درختچه های این گونه نادر به دلیل قرار گرفتن در حوزه اصلی کاسه سد سراب در معرض نابودی قرار گرفته بود که با انتقال به گلخانه های مرتبط و طی فرآیند ریشه دار کردن آن ها به طور مجدد به حاشیه سد سراب انتقال و کاشت شد که در این مدت رشد کرده و به ثمر نشست.

وی اظهار داشت: سراب گیلانغرب یکی از نقاط استثنایی برای رویش گیاه مورد در سطح کشور است که وجود بوته های مورد در پیرامون این سد از دلایل شکل گیری آثار تاریخی شناسایی شده نظیر کاخ اربابی و آتشکده زردشتی در حاشیه آن است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گیلانغرب گفت: برنامه توسعه سطح زیرکشت گونه کمیاب گیاه مورد در دست پیگیری است تا از نابودی این گونه گیاهی با ارزش در منطقه جلوگیری شود.

ولی پور ادامه داد: با توجه به اینکه کشت این مقدار درختچه مورد به صورت مکانیزه انجام شده، افزود: باتوجه به وجود سد سراب امکان توسعه گیاه مورد در دیگر نقاط حاشیه این سد نیز فراهم است.

                                                              

مورد گیاهی درختچه ای با برگ های معطر همیشه سبز و پایا است که از نظر ظاهر شبیه انار بوده و بومی ناحیه مدیترانه ای است و در سه نقطه اروپای جنوبی، هند و چند نقطه استثنایی ایران از جمله گیلانغرب می روید.

این گیاه با ارزش، اثر درمانی دارد که مربوط به اسانسی است که در اعضای مختلف آن به خصوص در برگ وجود دارد.

عصاره مورد برای درمان غش و صرع و بیماری های کبدی، برگ و میوه آن برای درمان شستشوی دهان از جمله برفک، تبخال، بیماری های تنفسی، مجاری، سوختگی و بریدگی و نیش حشرات کاربرد دارد.

مورد به دلیل ترکیبات شیمیایی ضد سرطان در درمان سرطان نیز موثر است.

واژه مورد از کلمه یونانی آن به معنی رشد و نمو گرفته شده که در طب سنتی کاربرد اساسی داشته و از روزگار قدیم مورد شناسایی ایرانیان بوده است.

گیاه مورد در نزد زردشتیان از تقدسی خاص برخوردار بوده به طوری که این گیاه را نماد اهورا مزدا دانسته و امروزه زردشتیان از ریشه این گیاه در آتشکده ها استفاده می کنند.

 گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.