«بهرام درویشی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مرگ و میر ناگهانی آبزیان رودخانه قره سو در روزهای اخیر، افزود: پس از پیگیری شرکت آب منطقه ای و اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه مشخص شد، دلیل اصلی آلودگی این رودخانه، ورود پساب یکی از شرکت‌های تولیدی بوده که درصد زیادی از این پساب به صورت خام وارد رودخانه رازآور از سرشاخه شده است.

وی با بیان اینکه شدت آلودگی به حدی بوده که مقدار COD و BOD رودخانه بسیار بالا و مقدار DO (اکسیژن محلول) که علت اصلی مرگ و میر شده حدود صفر بوده است، گفت: اکنون اداره کل محیط زیست استان با توجه به مستندات و کارشناسی های انجام شده اقدام به تشکیل پرونده برای عامل آلوده کننده از طریق مراجع قضایی کرده و موضوع در دست پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه اظهار داشت: با اقدامات اصلاحی انجام شده، اکنون وضعیت سلامت رودخانه تحت کنترل بوده و اوضاع رو به بهبود است.

درویشی درخصوص اجرای طرح ساماندهی رودخانه قره سو افزود: شرکت آب منطقه ای کرمانشاه از سال۷۳ تاکنون با استفاده از اعتبارات ملی اقدام به ساماندهی رودخانه مذکور در مقطع عبوری از درون شهر کرمانشاه به طول هفت کیلومتر با اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال کرده است.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز با هماهنگی ستاد بحران، مبلغ ۷۰ میلیارد ریال از محل خسارت سیل برای لایروبی و ساماندهی رودخانه و سرشاخه های آن در نقاط خسارت دیده اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه اضافه کرد: با هماهنگی استانداری و دادگستری برای تعدادی از متجاوزان به بستر، تشکیل پرونده شده و ۶۷ بنای غیرمجاز که‌ در سال‌های گذشته در بستر رودخانه ساخته شده اند، تخریب و مالکان آنها مکلف به جابجایی شده اند.

رودخانه قره سو یکی از رودخانه های اصلی استان کرمانشاه است که از سراب روانسر واقع در شمال غرب شهر کرمانشاه سرچشمه گرفته، پس از طی مسافتی حدود ۶۰ کیلومتر و عبور از درون شهر، وارد رودخانه گاماسیاب از سرشاخه های کرخه علیا می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.