مرز خسروی از ۱۱ شهریورماه امسال با حضور وزرای ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق پس از ۶ سال بار دیگر به روی زائران عتبات عالیات به طور رسمی بازگشایی شد.

 مرز رسمی خسروی با زیرساخت های بسیار خوب و با قدمت زیادی که دارد روزگاری تنها مسیر کشورمان به کربلای معلا بود، روزگاری که نه مهرانی بود و نه شلمچه و نه چذابه ای، تنها خسروی بود و خیل عظیم زائران امام حسین (ع) که از این معبر به زیارت حرم مقتدا و امامشان می رفتند.

تنها چند روز از بازگشایی مرز خسروی نگذشته بود که به دلیل اوضاع داخلی بغداد چهار روز عزیمت زوار از مرزخسروی متوقف شد اما با از سرگیری عزیمت دوباره زائران از این مرز رسمی از ۱۵ مهرماه بازهم شاهد حضور بی شمار زائرانی هستیم که این مرز را با توجه به امنیت و تردد روان آن برای عزیمت به عراق برگزیده اند.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهرستان مرزی قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۲۲۸، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و عملیات ساخت پایانه بین المللی این مرز به عنوان بزرگترین پایانه زمینی خاورمیانه از سال ۷۷ آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

 بیشترین زائرانی که مرز خسروی را برای عزیمت به عراق انتخاب می کنند از استان های شمالی و مرکزی کشورمان هستند که این زائران نزدیکی این مسیر و راههای ارتباطی مناسب به آن را به شهرها و استان های خود دلیل برگزیدن آن عنوان می کنند.

برپایی ۳۰ موکب در شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی و ایجاد ظرفیت اسکان ۲۰ هزار زائر به صورت شبانه در کنار اماکن اقامتی مناسب و تلاش شبانه روزی ستاد اربعین و قرارگاه ویژه اربعین مستقر در مرز خسروی همه و همه دست به دست هم داد تا تمامی زائرانی که از مرز خسروی عازم عراق شده اند خاطره ای بسیار خوب را از این مرز با خود به یادگار ببرند.

به اذعان تمام مسئولان زیرساخت ها و خدمات بسیار مناسب این مرز قابل توجه است و همچنین همکاری بسیار خوب طرف عراقی برای حضور و پذیرش زائران در مرز منذریه عراق نیز خود حکایت دیگری است که همه زائران به آن واقف هستند.

                                                                 

مرز خسروی برای چند روز با ازدحام و جمعیت قابل توجهی رو برو شد اما پس از آن چند با تمهیدات ستاد اربعین استان و مسئولان شهرستان قصرشیرین برنامه ریزی به گونه ای صورت گرفت که تردد اکنون روان شده و افرادی که از این مرز عازم عراق شوند و یا این مرز را برای بازگشت خود انتخاب کنند بدون هیچ گونه سختی و مشقت و ازدحامی می توانند ترددی ایمن و سفری بی خطر داشته باشند.

البته در ۲ روز گذشته بازگشت در مرز خسروی بر عزیمت زائران به عراق پیشی گرفته و این نشان از استقبال زائران در کشور عراق از مرز خسروی برای برگشت به ایران است و دلیل آن هم راه های مناسب و تردد روان این مسیر است.

حضور نیروهای حشدالشعبی در مسیر منذریه تا بغداد برای پوشش منطقه و تامین امنیت زائران، خدمات رسانی بسیار مناسب به زائران اربعین و همین طور استقرار و برپایی پایگاه های اورژانس، بیمارستان صحرایی در مرز خسروی و قصرشیرین، ایجاد ۱۱۰ هکتار پارکینگ برای خودروهای سواری با ظرفیت بیش از ۵۰ هزار خودرو،  ارائه خدمات بسیار خوب از مسیر مرز نقطه خروج تا کنگاور نقطه ورودی استان کرمانشاه، برپایی موکب ها، حضور نیروهای ولایتمدار مرزبانی، ارتش، ناجا، سپاه پاسداران و جمعیت هلال احمر، برخورد بسیار مناسب مردم خدمتگزار و خادم امام حسین (ع) قصرشیرین که از دیرباز سابقه نوکری زوار آقا را داشته اند، خدمات مشاوره ای و امدادی، امکانات رفاهی، ایجاد پارکینگ های بسیار خوب و بسیج تمامی امکانات همه و همه باعث شده تا خسروی اکنون مسیر بسیار خوبی برای عزیمت زائران اربعین  باشد.

زائرانی که تجربه سفر از مهران و سایر مرزهای کشورمان را در ایام اربعین و یا دیگر فصول سال به عراق داشته اند و امسال مرز خسروی را برای این سفر معنوی خود برگزیده اند همگی از راحتی و امکانات و زیرساخت های بسیار مناسب مرز خسروی و خدمات رسانی مطلوب در این مرز رسمی سخن می گویند.

کاظم مرادی زائر ۶۰ ساله ای که امروز از زیارت کربلای معلا از مرز خسروی به کشور بازگشت به خبرنگار ایرنا می گوید اهل میانه است و پنجمین بار است تجربه سفر اربعین را دارد که چهار بار از مهران و بار پنجم از مرزخسروی عازم عراق شد و برگشت.

او می گوید هیچ گاه فکر نمی کردم سفر از مرز خسروی اینگونه راحت باشد.

 وی ادامه داد: همیشه آرزو داشتم از مسیر مرز خسروی عازم عراق شوم و خدا توفیق داد که امسال از این مرزبه زیارت آقا امام حسین رفتم و همین جا به تمام ملت ایران اعلام می کنم خسروی هم امکانات و هم زیرساخت های عالی دارد و هم مسئولانی دارد که بسیار برخورد مناسبی با زائران داشته اند و امنیت مسیر عراق نیز بسیار بالا بود.

اعظم قدسی زائر اهل استان قم نیز گفت: به تمام مسئولان ستاد اربعین استان کرمانشاه دست مریزاد میگویم امکانات و خدمات بسیار خوب بود و امیدوارم که این مسیر همچنان تقویت شود چون سفری که از مرز خسروی به  کربلا داشتم اصلا قابل قیاس با سفری که پارسال ایام اربعین از مرز مهران راهی عتبات عالیات شدم نیست.

وی گفت: مسیر بسیار خوب تا بغداد و ضمن اینکه از استان قم تا مرز خسروی بزرگراه و بسیار تردد روان بود.

 مسئولان قصرشیرین نیز از آمادگی و انجام تمهیدات لازم برای پذیرش زائران جهت بازگشت به کشور از مرز خسروی سخن می گویند ضمن اینکه این شهرستان همچنان آمادگی پذیرش افرادی را دارد که می خواهند بدون دغدغه و بسیار ایمن و روان از مرز به کربلای معلا در پیاده روی عظیم اربعین حسینی شرکت کنند.

علاوه بر این دستگاه های اداری و اعضای ستاد اربعین استان کرمانشاه و تمامی نهادها و نیروهای مسلح، مرزنشینان قصرشیرینی نیز با تشکیل ستادهای مردمی پای کار آمده اند و هرآنچه در توان داشته اند برای پذیرایی و رفاه زائران به کار گرفته اند.

وجود هتل ها و اماکن اقامتی مناسب، برپایی اردوگاه های اسکان، آماده سازی حسینیه ها و مساجد، برپایی موکب ها، برپایی بیمارستان های صحرایی و ایجاد پایگاه های مرکز فوریت های پزشکی و بدرقه زائران توسط هنگ مرزی باعث شده تا زائران بسیاری این مرز را بر دیگر گذرگاه های ورود به کربلای معلا و کشور عراق ترجیح دهند.

                                                                         

عزیمت بیش از ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تن از زائران از مرز خسروی 

فرماندار قصرشیرین گفت: از ۱۵ مهرماه تا ۲۴ مهرماه در مجموع ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تن از زائران از مرز خسروی به کربلای معلا عزیمت کردند که در سه روز گذشته نیز شاهد بازگشت  ۱۵ هزار تن از زائران از این مرز رسمی بودیم.

مرادعلی تاتار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون ۵۶ گیت گذرنامه در مرز خسروی فعال است و بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در مرز خسروی در کنار صدها دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون عراقی برای انتقال زائران را به بغداد و کربلای معلا و همین به مرز خسروی و بازگشت به کشورمان مستقر شده است.

وی با بیان اینکه بازگشت زائران از مرز خسروی شبانه روزی است، گفت: تمهیدات لازم برای بازگشت زائران فراهم شده است و در این زمینه آمادگی کامل را برای ورود زائران از مرز رسمی خسروی به کشور داریم.  

تاتار گفت: ساعات عزیمت زائران از مرز رسمی خسروی هفت صبح تا ۱۶ عصر است.

                                                                    

تردد زائران اربعین یک اتفاق تاریخی در مرز خسروی است 

فرمانده مرزبانی ناجا روز شنبه هفته جاری در جمع خبرنگاران در مرز منذریه عراق در حاشیه نشست با فرماندهان مرزبانی عراق به منظور سرعت بخشیدن به تردد زائران اربعین از این مرز رسمی،گفت: یک اتفاق تاریخی در مرز خسروی افتاده و آن همدلی بین رده های مرتبط ایران و عراق است که تابلوی خروجی این عملیات بزرگ و مشترک، وحدت کامل برای هدفی مشترک است و در واقع کسوت واقعی خادمان زائران در مرز خسروی مشهود است.

سردار قاسم رضایی اظهار داشت: طبق گزارش های رسیده از سوی مرزبانی، پایانه ها و استانداری کرمانشاه، همکاری و هماهنگی بسیار خوب سطوح مختلف عراق از پایانه ها، مرزبانی و گذرنامه و به ویژه برنامه های حشدالشعبی وجود دارد که باعث ایجاد بستر مناسبی برای بازشدن این مرز شده است. 

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: مرزی که چند سالی بسته بود و بسترهای آن مناسب نبود اما یک همکاری و فداکاری باعث شده این مرز باز شود.

                                                                                             

اگر محدودیت ساعات تردد نبود آمار زائران روزانه به ۹۰ هزار تن می رسید

رئیس قرارگاه اربعین مرز خسروی نیز در دیدار اخیر با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در مرز خسروی گفت: باتوجه به محدودیت‌های تردد شاهد عبور این تعداد زوار زیادی بودیم که اگر مرز شبانه‌روزی شود تعداد زوار به ۹۰ هزار نفر در روز هم می رسد.

جعفر همتی، با بیان اینکه باز شدن مرز خسروی از مرداد امسال ابلاغ شد، گفت: ستاد اربعین استان با ۱۶ کمیته فعالیت خود را از ۲ ماه گذشته آغاز کرده و اکنون نیز ادامه دارد.

وی با قدردانی از همکاری همه دستگاه‌ها، افزود: شاهد هم افزایی و همکاری بسیار خوب دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان در این موضوع هستیم.

به گفته او، ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در شهرهای سامرا و نجف برای تردد زائران پیش بینی شده است.

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.      

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.      

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.