به گزارش خبرنگار ایرنا، زنان و مردان بسیاری در استان کرمانشاه وجود دارند که داستان دلاوری آنان می تواند هر کدام به یک اسطوره تبدیل شود ولی حال باید دید که رشادت های استان مرزی که مردمان آن سالها در آتش و خون غوطه ور بوده اند تا چه اندازه برای نسل امروز آشنا و قابل لمس است.

بیان خاطرات جنگ، گنجینه گرانبهایی است که با توجه بر سرعت تهاجم فرهنگی که تاثیرگذاری بر نیروی جوان در مرکز آن قرار دارد، باید با تفکر، ابتکار و خلاقیت همراه شود و از راویانی که قدرت و تسلط کافی برای بیان خاطرات را دارند استفاده شود.
بهره‌گیری از مصاحبه‌گرهای خبره و متخصص، طراحی سوالات مناسب و پاسخگویی به سوالات متداول روز از جمله انتظاراتی است که دانش آموزان در حین روایتگری خاطرات از رزمندگان و پیشکسوتان دارند تا بتوانند به راحتی با ناگفته ها، حماسه ها و مرارت های بازسازی سالهای پس از جنگ آشنا شوند.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای تقویت بنیه دینی و فرهنگی است

فرماندار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: با هماهنگی سپاه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار براین است پیشکسوتان سالهای جنگ به مدارس متوسطه اعزام شوند تا راویان خاطرات و رشادت های آن دوران باشند.

فضل الله رنجبر افزود: هفته دفاع‌مقدس فرصتی برای تقویت بنیه دینی و فرهنگی است که باید بازگوکردن خاطرات آن در مدارس با نوگرایی و خلاقیت همراه شود تا بر جذابیت بیشتر آن افزوده شود.

 وی با اشاره به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم، افزود: همزمانی بازگشایی مدارس با هفته دفاع مقدس فرصت ارزشمندی است که باید از آن بهره بیریم و باید با برنامه ریزی منسجم و بهره گیری از رزمندگان و پیشکسوتان، رشادت ها و خاطرات بازگو شود تا بتوانیم در مقابل تهاجم فرهنگی بایستیم و ارزش ها را بهتر احیا کنیم.

یکی از فرماندهان دفاع مقدس نیز به ایرنا گفت: خاطرات دفاع مقدس مهم ترین گنجینه تاریخی یک ملت بزرگ و بااقتدار است که هشت سال با دست خالی در مقابل قدرت های جهانی جنگیدند آن هم در شرایطی که نظام ۲ قطبی حاکم بوده است.

محمد کرمی راد افزود: در آن شرایط هر انقلابی که در دنیا رخ می داد به یکی از این ۲ قطب گرایش پیدا می کرد که هم اکنون یکی از نتایج مقاومت و ایستادگی این است که یک قطب از ۲ قطب جهان در اریکه قدرت جمهوری اسلامی ایران است که این افتخار تنها با جانفشانی ملت بزرگ ایران به دنبال رهنمودهای امام (ره) و حرکت در مسیر ولایت فقیه محقق شد.

 وی در خصوص انتقال تجربیات ارزنده دفاع مقدس افزود: مسوولان ذیربط اعم از سپاه و ارتش باید یک سلسله فعالیت هایی برای بازگوکردن خاطرات سالهای جنگ انجام دهند که بخشی در توان آنان است که می توان به نمایش ماکت رزمایش و عملیات ها در قالب نمایشگاه ها اشاره کرد.

وی افزود: از سوی دیگر صدا وسیما به عنوان رسانه ملی می تواند گوشه هایی از این رشادت ها را در معرض دید عموم قرار دهد و کار بهتر این است که فرماندهان و پیشکسوتان با حضور دانش آموزان در مکان های گسترده به بیان خاطرات دفاع مقدس بپردازند و کتاب ها و مقالاتی که در این زمینه چاپ شده را معرفی کنند.

به گفته کرمی راد، این اقدام ها بخشی از خاطرات را به نسلی که جنگ و انقلاب را ندیده و درک نکرده منتقل می کند چرا که می تواند در بصیرت افزایی و آگاهی بخشی به نسل جوان تاثیرگذار باشد.

وی که در سن ۲۲ سالگی فرمانده تیپ «طرح لبیک یا خمینی(ره)» بود افزود: در سن ۲۳ سالگی به عنوان فرمانده تیپ ۱۱۴ امیرالمومنین(ع)، انتخاب شدم که در سال ۶۵ این تیپ به لشکر تبدیل شد و پس از پایان جنگ در سن ۲۷ سالگی فرمانده قرارگاه جنگ های نامنظم بودم این مسوولیت ها گویای توجه و اعتماد امام راحل به جوانان برای حضور در صحنه ها بود که چنین روحیه بسیجی که برگرفته از آموزه های دینی و اخلاقی و تعهدات به اسلام و کشور است می تواند منعکس شود و موجب امیدواری جوانان شود.

وی افزود: در این راستا رسالت و مسوولیت فرماندهان و رزمندگان که در دفاع مقدس نقش برجسته داشتند صدچندان است و با حضور در مکان های عمومی و مذهبی می توانند نشاط و شادابی مناسبی را به جامعه تزریق کنند.

روایت گری خاطرات مقاومت باید صریح و روان باشد

 محمدرضا واحدی از دیگر رزمندگان سالهای مقاومت و ایثار است که هم اکنون بر تدریس در مراکز علمی استان به رسالت مهم خود که همان روایتگری ناگفته های جنگ در مدارس است، می پردازد.

وی به ایرنا گفت: گفتمانی که در مدارس می توان بکار برد گفتمان امیران، امرای ارتش، سرداران سپاه و نیروهایی است که بیان گفتار آنان صریح است و به راحتی می تواند انگیزه ها و آرمان ها را به نسل جوان منتقل کند که کار ارزشمندی است.

وی تاکید کرد، بیان اقدام های ارزشی نظامی یک کشور در دوران جنگ به صورت داستان و رمان می تواند برای نسل آینده روشنگر باشد.

فعالیت ها مفید است اما کافی نیست

واحدی با تاکید براینکه اقدام های متعددی در زمینه بازگو کردن خاطرات جنگ انجام شده، افزود: فعالیت های فرهنگی و هنری که تاکنون برای بیان رشادت ها و بازگوکردن خاطرات سالهای جنگ انجام شده مناسب بوده ولی کافی نیست، مفید است ولی اندک است.

وی با تاکید مقام معظم رهبری مبنی براینکه از هنر برای بازگویی خاطرات دفاع مقدس استفاده شود، به فعالیت سینمای دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: با این وجود نیروهای متفکر در حال رمان نویسی هستند و نیروهایی مشغول تهیه نمایش خیابانی هستند که این فعالیت ها باید روزبه روز گسترده تر شود.

به مسایل روز در مدارس پرداخته شود

واحدی با بیان اینکه فعالیت های تفکر انقلابی و شیعی باید از روند حرکتی تهاجمات فرهنگی پیشی گیرد، بر پرداختن مسائل روز در مدارس تاکید کرد.

این پژوهشگر کرمانشاهی معتقد است، همه معلمان، قلم به دستان، متفکران دینی و فرهنگی باید مسوولیت پذیر باشند و به دفاع از ارزش های انقلابی در فضای مجازی بپردازند و از فرصت فضای مجازی بخوبی استفاده کنند.

وی در خصوص اینکه بهتر است روایتگری کدام حماسه های استان در جنگ بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: در این مقوله می توان به حوادث اتفاق افتاده در عملیات فتح المبین، تلاش برای آزادسازی بازی دراز و بازگوکردن تلاش و تسلط رژیم عراق بر کوه بمو، حوادث منطقه چنگوله، حماسه سازی مهران واقع در استان ایلام و غیره اشاره کرد که علاوه بر رشادت های رزمندگان با امدادهای غیبی همراه بود و این ناگفته ها باید بیان شود.

 نمایشگاه نقش زنان در دفاع مقدس برگزار می شود

رییس اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش استان کرمانشاه هم در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه برنامه های متعددی به مناسبت سالگرد آغاز هفته دفاع مقدس در مدارس در نظرگرفته شده، اظهار داشت: با هماهنگی انجام شده قرار براین است تا در مراسم صبحگاه مدارس، راویان دفاع مقدس حضور یابند که این برنامه ها می تواند در طول هفته دفاع مقدس تداوم یابد تا دانش آموزان از ناگفته ها مطلع شوند.

منوچهر خانی، از برگزاری نمایشگاه نقش زنان در دفاع مقدس به عنوان ابتکار و حرکتی نو یاد کرد و گفت: این نمایشگاه در یکی از مدارس دخترانه برگزار می شود و از خانواده های شهدایی که مدارس به نام شهید آنان نامگذاری شده برای بازگشایی مدارس دعوت شده است.

وی از برپایی مسابقه نقاشی و انشاء با موضوع دفاع مقدس در مدارس، نمایشگاه ویژه شهدای فرهنگی و دانش آموز در سطح مدارس و ادارات، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی در سطح مدارس و ادارات آموزش و پرورش و نواختن زنگ ایثار و مقاومت در مدارس به عنوان دیگر برنامه ها یاد کرد.

وی در خصوص دیگر برنامه های درنظرگرفته شده در این هفته به دیدار و سرکشی از خانواده های دفاع مقدس، برپایی ایستگاه صلواتی در ادارات و ارگان های دولتی، ایجاد سنگر به عنوان نماد مقاومت در ورودی ادارات، دعوت از روایان دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه فرهنگی با محوریت دفاع مقدس، عطرافشانی مزار شهدا با حضور ادارات استان و انجام تبلیغات محیطی مناسب اشاره کرد.

جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور سال ۵۹ از استان کرمانشاه و با اشغال شهر قصرشیرین توسط ارتش بعث عراق آغاز شد و در سال ۶۷ نیز با حمله منافقین از همین مرز و شکست آنها در تنگه مرصاد به پایان رسید.

استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در طول هشت سال جنگ تحمیلی به صورت مستقیم درگیر جنگ بود.

این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت در هشت سال دفاع‌ مقدس ۹ هزار و ۸۰۰ شهید که بیشتر آنها ۱۷ تا ۲۳ ساله بودند، ۲۱ هزار جانباز و هزار و ۸۰۰ آزاده را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده است.

گزارش از زهره کریم زاده

۷۴۶۰/۸۰۶۶  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.