به گزارش خبرنگار ایرنا، بیشتر عزاداری‌های روز دوشنبه (تاسوعا) در خیابان‌ها، بقاع متبرکه و حسینیه‌های استان کرمانشاه برپا بود.

هزاران دلباخته سیاه پوش اباعبدالله الحسین(ع) در قالب ۲ هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی در سوگ آن حضرت و یاران باوفایش بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

صدای عزاداری دسته‌های بزرگ سینه زنی و زنجیرزنی در جای جای شهرها و بیشتر روستاها تا ظهر تاسوعا در آسمان پیچید و با زنده کردن پیام عاشورا نشان داد که خون شهدای کربلا همچنان می جوشد و جاری است.

مسیر حرکت بیشتر دسته‌جات عزاداری به مقصد مزار شهدا بود تا با آرمان های آنان تجدید پیمان کنند؛ در شهر کرمانشاه البته بخشی از هیات‌ها از میدان انقلاب و خیابان مدرس به سمت مسجد جامع و چهارراه اجاق رفتند.

مداحی کردی و موسیقی اندوهناک چمری

در میان مداحی‌های غم‌بار امروز بیش از همه مداحی کُردی به چشم آمد که بشدت اندوهناک است.

لَک زبانان استان کرمانشاه مداحی بومی را با موسیقی پر از اندوه و سوز «چمری» همراه کردند تا اوج غم خود را نشان دهند.

چمر در زبان لکی و در مناطق کردنشین به معنای عزا و غم اندوه بزرگ از دست دادن عزیزان است و موسیقی که با طبل و سرنا نواخته می شود، به چمری معروف است.

زنان و مادران هم با سربند و لباس سیاه و اشعار محلی از جمله سردادن ناله «روله رو» و «برا رو» با عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س) رباب همدردی کردند و گریستند.

بسیاری از مردمان اهل سنت و اهل حق استان هم در سوگواری امروز در کنار هم‌استانی‌های شیعه بودند و در غم آنان شرکت کردند.

اقامه نماز ظهر تاسوعا

در پایان مراسم امروز عزاداران حسینی با حضور در مساجد و بقاع متبرکه نماز ظهر تاسوعا را به یاد آخرین نماز ظهر امام حسین (ع) و یارانش اقامه می کنند.

همزمان بیش از ۴۰۰ ایستگاه صلواتی در استان کرمانشاه برپا شده و صفوف متعدد مردم نشان می دهد که تقریبا در هر خیابان شهر یک هیات یا خیر بزرگ در حال دادن نذری است.

استان کرمانشاه از دیرباز مسیر عزیمت به عتبات عالیات و معروف به دروازه کربلا بوده است و کرمانشاهی‌ها در طول تاریخ همواره به عنوان میزبانان مهمان ‌نواز خیل زائران حسینی شناخته شده اند و این مهمانداری تاریخی، بر زبان و فرهنگ آنان هم تاثیرات ملموسی گذاشته است.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.