به گزارش خبرنگار ایرنا، در این روز صدای سنج و طبل هیات ها، زنجیر زنجیرزنان و نوحه نوحه خوانان نوای حزن انگیز نینوا را در اقصی نقاط استان هرمزگان طنین انداز کرده و با این نوا اشک ماتم از چشمان عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سرازیر شده است.
به همین مناسبت حرم های امامزادگان معصوم در هرمزگان شب گذشته و امروز میزبان هزاران عاشق و عزادار حضرت امام حسین (ع) بود که در قالب دسته ها و هیات های سینه زنی و زنجیر زنی برای عرض تسلیت خود را به حرم های مطهر رساندند.
بقاع متبرکه هرمزگان شب گذشته نیز سراسر حزن و ماتم و مملو از دلباختگان حسینی بود که با چشمانی اشکبار و دلهایی مالامال از غم و اندوه آمده بودند تا در مظلومیت شهدای کربلا سوگواری کنند و بار دیگر مراتب ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نشان داده و یاد سرور و سالار شهیدان و 72 تن از یاران با وفایش را گرامی داشتند.
جوانان هرمزگان از نخستین ساعات صبح امروز با در دست گرفتن بیرق ها و علم های برافراشته و با سینه زنی و زنجیرزنی ، ارادت خویش را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان می دهند.
آیین ویژه تاسوعای حسینی در بندرعباس امروز شنبه هشتم مهرماه ساعت هشت صبح با تجمع هیات های مذهبی و عزاداران به یاد علمدار کربلا حضرت ابوالفضل (ع) در محل بوستان غدیر( زیر پرچم) برگزار و عزاداران مراسم سنتی سینه زنی محلی را با شکوه خاصی برگزار کردند.
ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) در روز تاسوعای حسینی با پخت انواع غذاهای نذری، عزاداران حسینی را در این استان اطعام کردند و مرثیه سرایان و سخنرانان دینی نیز در این روز در خصوص رشادت های حضرت ابوالفضل (ع) و فلسفه قیام عاشوار برای مردم سخنرانی و نوحه سرایی کردند و مردم نیز نوای سوزناک یا حسین یا حسین سر دادند.
مردم ولایتمدار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) امسال هم پرشور و بیشتر از سال های گذشته با برپایی ایستگاههای صلواتی در بیشتر معابر عمومی شهرها و روستاهای استان با توزیع چای، خرما و شیر بین مردم و عزاداران حسینی، ارادت خود را به امام حسین (ع) و یاران فداکارشان نشان می دهند.
تاسوعا در تاریخ شیعه، نهم محرم است و ریشه آن کلمه «تسع» به معنای 9 است. چنین روزی از دیرباز به عنوان وعده گاهی شناخته شده که عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) ضمن بیان فضیلت های علمدار کربلا، به مرثیه سرایی و عزاداری برای او می پردازند.
بیان رشادت ها و مصیبت های حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی سبب شده تا برخی تصور کنند که آن حضرت در این روز به شهادت رسیده و به همین علت در این روز عزای سقای دشت کربلا را برپا می کنند؛ درحالی که همه یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا جان خود را برای یاری دین خدا فدا کردند.
به عبارت دیگر مقام با عظمت حضرت ابوالفضل (ع) و موقعیت خاص ایشان باعث شده تا به طور ویژه یک روز را به بیان رشادت ها و فضیلت های فرزند امیرمومنان(ع) اختصاص دهند که این روز، همان تاسوعای حسینی است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.