انشاالله کولانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت های معدنی آثار تخریبی بسیاری بر عرصه های منابع طبیعی کشور داشته و در بسیاری از موارد جبران خسارت های حادث شده ناشی از عملیات اکتشاف و بهره برداری غیرممکن است.

وی گفت: این معادن پس از بهره برداری و پایان ذخیره معدنی و یا عدم کیفیت مناسب، رها شده و آثار مخرب بسیاری بر پیکره حساس و شکننده زیست بوم های کشور بر جای می گذارد، لذا با توجه به تصویب قانون اصلاح قانون معادن وظیفه بازسازی و احیاء معادن به عهده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در همین راستا  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه پس از احیاء و بازسازی معدن متروکه هرسین با مشارکت مردم، عملیات احیاء و بازسازی دومین معدن متروکه را در دولت‌آباد شهرستان اسلام‌آبادغرب آغاز خواهد کرد.

کولانی گفت: عرصه تخریبی این معدن ۳۲ هکتار می باشد که با اختصاص اعتبار از محل طرح های ملی عملیات مکانیکی در ۱۰ هکتار آن شامل تسطیح خاک های دپو شده و دفن زباله های ساختمانی توام با بذرپاشی و در ۲۲ هکتار آن هم عملیات کپه کاری با بذور مرتعی صورت خواهد گرفت.

او همچنین با اشاره به تاثیرات احیاء عرصه های طبیعی بر روح و روان جامعه گفت: همکاری ۲ جانبه صنایع با منابع طبیعی می تواند نقش بسیار مهمی در این گونه فعالیت ها داشته باشد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا دارد و طبق تقسیم بندی کشوری از ۱۶۰ پهنه معادن فلزی دارای پنج پهنه است که تاکنون در مرحله اول مطالعات اکتشافی معادن ۱۶ نقطه آن برای فعالیت معدن فلزی مثبت اعلام شده است.

تعداد کل معادن استان کرمانشاه براساس آمار سازمان صمت، ۲۲۵ فقره است که از این تعداد ۴۸ فقره آن، سنگ تزئینی است که معادل ۲۰ درصد معادن استان محسوب می‌شود.

در استان کرمانشاه یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد. 
۸۰۶۶/۳۰۳۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.