مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه گفت: تا پایان امسال بیش از 18 هزار روستایی استان از نعمت آب شرب بهره‌مند می‌شوند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، فرامرز شوهانی در نشست خبری که امروز (16 مرداد) برگزار شد، با اشاره به وجود 2589 روستای دارای سکنه در استان، شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از آب آشامیدنی سالم را بیش از 94 درصد اعلام کرد و افزود: در این زمینه از میانگین کشور بالاتر هستیم.
وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 90 درصد روستاهای استان به صورت 24 ساعته آب پایدار دارند.
وی تعداد روستاهای فاقد آب استان را 347 روستا با جمعیت حدود 19 هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: از نظر تعداد روستاها 13 درصد و از نظر جمعیت روستایی حدود چهار درصد جمعیت استان فاقد آب شرب هستند که تامین آب برای آنها به صورت سیار و یا از طریق منابع محلی انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه اظهار کرد: البته از این 347 روستا فقط 85 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند و جزو تعهدات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان است.
شوهانی درباره وضعیت تجهیزات و منابع تامین آب روستاهای استان نیز خاطرنشان کرد: 570 محل تامین آب شامل بیش از 270 حلقه چاه و بیش از 290 حلقه چشمه داریم، همچنین 389 ایستگاه پمپاژ در استان فعال است و حدود 9 هزار کیلومتر خط انتقال آب هم داریم که البته 2500 کیلومتر آن با میانگین عمر بالای 25 سال فرسوده است.
وی در ادامه از اعتبارات خوبی که برای تامین آب روستاهای استان خصوصا از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده یاد کرد و افزود: از سال 94 تا پایان سال گذشته بیش از 63 میلیارد تومان اعتبار داشتیم که 527 روستا با جمعیت 106 هزار نفر از این اعتبار بهره‌مند شدند و آبرسانی به 300 روستا از این تعداد نیز در سنوات گذشته به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه تاکید کرد: با پیگیری‌هایی که سال گذشته انجام شد توانستیم تعداد روستاهای بهره‌مند از این اعتبارات را از 527 روستا به 987 روستا با جمعیت حدود 180 هزار نفر  افزایش دهیم که شامل تامین آبرسانی در قالب 40 مجتمع آبرسانی و 70 تک روستا است.
وی از برنامه‌ریزی برای آبرسانی به 210 روستای استان تا پایان سال 1400 هم خبر داد.
به گفته این مسئول، در سال جاری نیز 150 روستای استان با جمعیت 18 هزار نفر تامین آب خواهند شد.
شوهانی درباره اقدامات آبرسانی انجام شده در سال گذشته نیز گفت: سال گذشته 149 روستای استان با دو هزار خانوار صاحب آب آشامیدنی شد که این کار در قالب 23 پروژه تک روستایی و هشت مجتمع آبرسانی با اعتبار 50 میلیارد تومان انجام شد.
آبرسانی سیار به 120 روستای کرمانشاه
وی درباره وضعیت آبرسانی سیار به روستاهای استان نیز اظهار کرد: هم اکنون 120 روستای استان به صورت سیار آبرسانی می‌شود که بعید است تعداد آنها در پیک گرما بیش از این شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه با بیان اینکه این تعداد در سال‌های گذشته تا 140 روستا هم بوده، یادآور شد: با تامین آب پایداری که انجام دادیم، تعدادی از روستاها از این چرخه حذف شدند.
وی در ادامه کیفیت آبی که برای روستاها تامین می‌شود را خط قرمز آب و فاضلاب روستایی دانست و عنوان کرد:  100 درصد منابع آب روستاهای استان سالم است و مشکل بهداشتی ندارد.
شوهانی از آسیب سیل اخیر به تاسیسات آب 161 روستای استان هم خبر داد که پیگیری اعتبارات برای جبران این خسارات در حال انجام است.
وی با بیان اینکه از محل اعتبارات زلزله نیز 33 میلیارد تومان برای کرمانشاه در نظر گرفته شد که 19 میلیارد تومان تخصیص داشته، اظهار کرد: 87 پروژه در این زمینه تعریف کردیم که به طور میانگین 35 درصد پیشرفت دارند.


طلب 9 میلیاردی آبفار کرمانشاه از مشترکین

 
مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمانشاه از مطالبات 9 میلیارد تومانی این شرکت از 138 هزار مشترک استان هم خبر داد که بدون احتساب دستگاه‌های نظامی و انتظامی رقم آن هفت میلیارد تومان است.
شوهانی ادامه داد: قیمت آب بها در روستاها بر اساس 50 درصد قیمت نزدیک‌ترین مرکز شهر محاسبه می‌شود و هم اکنون برای بخش غیرخانگی 920 تومان برای هر مترمکعب و برای بخش خانگی 276 تومان است و این در حالی است که قیمت تمام شده هر مترمکعب آب برای شرکت آب و فاضلاب به 1600 تومان می‌رسد.
وضعیت فاضلاب روستاهای کرمانشاه بهتر از میانگین کشور است

وی از وضعیت فاضلاب روستاهای استان هم یاد کرد و افزود: در شرایطی که شاخص برخورداری جمعیت روستاهای کشور از فاضلاب 0.4 درصد است، این عدد در کرمانشاه به یک درصد می‌رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با بیان اینکه از 66 روستای دارای شبکه فاضلاب کشور شش روستای آن مربوط به کرمانشاه است، اظهار کرد: تامین شبکه فاضلاب برای هفت روستای دیگر نیز در دست اقدام است.
شوهانی اضافه کرد: به دلیل محدودیت‌های اعتباری شرکت‌های آب و فاضلاب، فاضلاب در اولویت دوم قرار دارد و معمولا به صورت پروژه‌های مشارکتی با همکاری خود مردم انجام می‌شود.
لزوم صرفه‌جویی در فصل گرما

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در ادامه خواستار صرفه‌جویی بیشتر مشترکین در فصل گرما شد و عنوان کرد: هم اکنون 50 لیتر در ثانیه کمبود آب برای روستاهای استان داریم که باید تا حدودی با صرفه‌جویی جبران شود.
به گفته وی، این میزان کمبود معادل تامین آب از طریق حدود 18، 19 حلقه چاه است.
وی یکی از راه‌های صرفه‌جویی مصرف آب را جلوگیری از هدر رفت آب دانست که اکنون در کرمانشاه حدود 29 درصد و نزدیک به میانگین کشور است.





انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.