چند سال قبل صحبت از راه‌اندازی نخستین سایت انرژی جامد کشور در کرمانشاه مطرح شد، سایتی که قرار بود در آن پسماندهای جامد غیرقابل بازیافت و دارای ارزش حرارتی دپو و برای سوخت صنایع آماده شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا کرمانشاه، مقرر شد این سایت با همکاری شرکت بازیافت کرمانشاه راه‌اندازی و از تولیدات آن برای سوخت صنایع سیمان کرمانشاه استفاده شود، اما با گذشت چند سال هنوز خبری از راه‌اندازی این سایت نیست.
هایده شیرزادی مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه قرار بود سایت انرژی جامد چند سال قبل در کرمانشاه راه‌اندازی شود، گفت: ما اقدامات لازم را انجام دادیم و حتی ماشین آلات مورد نیاز این سایت را نیز وارد کردیم.
 وی  از هزینه یک میلیون یورویی برای وارد کردن این ماشین آلات خبر داد و افزود: با این وجود هنوز این سایت راه‌اندازی نشده، چون محلی برای مصرف پسماندهای دارای ارزش حرارتی این سایت وجود ندارد.
وی ادامه داد: پیش از این قرار بود صنایع سیمان از پسماندهای دارای ارزش حرارتی این سایت به جای سوخت خود که عمدتا گاز است استفاده کنند، اما اکنون این صنایع هم دچار مشکلاتی شده اند و امکان تامین هزینه‌های لازم برای استفاده از این شیوه تولید انرژی را ندارند.
مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه معتقد است، برای این کار دولت باید از محل صرفه‌جویی که در سوخت این صنایع صورت می‌گیرد یارانه‌ای برای کمک به راه‌اندازی این سایت پرداخت کند، زیرا تفاوت زیادی بین قیمت گاز مصرفی صنایع و گاز صادراتی وجود دارد که دولت می‌تواند از این محل کمک کند.
شیرزادی با اشاره به اینکه اکنون استفاده چندانی از ماشین آلات وارد شده نمی‌شود، اظهار کرد: محلی برای دپو این پسماندهای دارای ارزش حرارتی نداریم که بخواهیم آن را ذخیره کنیم تا اینکه  روزی مورد استفاده قرار گیرد، به علاوه ممکن است این پسماندهای دارای ارزش حرارتی بعد از دپو، توسط زباله‌گردها به سرقت برود.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون پسماندهای دارای ارزش حرارتی نیز مانند سایر پسماندها به سایت بازیافت می‌رود و  استفاده‌ای از آنها نمی‌شود.
مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه درباره اینکه آیا محل دیگری برای استفاده این پسماندهای دارای ارزش حرارتی وجود دارد نیز تاکید کرد: این زباله‌ها فقط در صنایع سیمان و ذوب آهن کاربرد دارد که ما صنایع ذوب آهن چندانی در کرمانشاه نداریم و صنایع سیمان نیز فعلا توان پرداخت هزینه برای استفاده از انرژی جامد را ندارند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.