حمید کریمی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شروع فصل گرما و گسترش فعالیت کنه های عامل بیماری تب کریمه کنگو ، اقدام های پیشگیرانه و عملیات سمپاشی بدن دام ها و جایگاه های نگهداری دام در روستاهای این شهرستان با همکاری دهیاری ها و شورای اسلامی روستا یک ضرورت است.
وی اظهار کرد: حشرات و کنه ها ناقل بیماری های خطرناکی همانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و لمپی اسکین هستند که انجام عملیات سمپاشی بهترین راه مبارزه با کنترل و از بین بردن این حشرات است.
سرپرست اداره دامپزشکی سرپل ذهاب گفت: مهم ترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری در دامداری ها، مبارزه با انگل های خارجی (کنه ها) از طریق رعایت بهداشت، سمپاشی، آموزش دامداران به عنوان یکی از گروه های در معرض خطر، پیش سرد نمودن لاشه به مدت 24 ساعت در یخچال، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز و خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از واحدهای مجاز و دارای مهر تایید دامپزشکی است.
کریمی افزود: اصلاح و بهسازی جایگاه دام از اصلی‌ترین عوامل مهار آلودگی انگل‌های خارجی است.
تب کریمه کنگو بیماری مشترک انسان و حیوان و به نام تب خونریزی دهنده شناسایی شده است و منبع این بیماری دام های اهلی و حیوانات وحشی و کنه های حیوانی هستند که وقوع آن اغلب در فصول گرم سال همزمان با افزایش فعالیت کنه های ناقل آن بروز می کند.
راه انتقال این بیماری از طریق گزش کنه است که تب ناگهانی ، بدن درد ، کوفتگی، ضعف ، سردرد، درد شدید عضلات ، بی اشتهایی ، استفراغ ، گلودرد ، دل درد ، تغییرات خلقی بی قراری و افسردگی از علایم آن در انسان است و علایم خونریزی از روز سوم تا ششم شروع می شود.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه دارای 175 روستا و هفت دهستان و 160 هزار جمعیت دامی سبک است.
3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.