در پی شیوع تب کریمه کنگو در برخی از استان‌ها، اداره جهاد کشاورزی بوشهر کارگاه آموزشی به منظور آشنایی با روش‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو با حضور دامداران این شهرستان برگزار کرد.

به گزارش ایلنا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر درباره اهداف این کارگاه گفت: هدف از این کارگاه آموزشی آشنایی مردم بخصوص دامداران و سلاخان با این بیماری است زیرا تب کریمه کنگو  از آنجا که جزو بیمارهای مشترک دام وانسان محسوب می شود با  شروع فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌های ناقل سرایت می کند.

امراله احمدی در ادامه ارتقای آگاهی افراد در معرض خطر، برای کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را از دیگر اهداف این کارگاه عنوان کرد و گفت : دام هایی که از پاکستان به‌ صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند بیشتر از دام‌های ایران به انواع بیماری ها از جمله بیماری تب کنگو مبتلا هستند، اما بااین ‌حال تب کنگو هم‌اکنون به‌عنوان بیماری بومی دام‌های ما نیز به شمار می‌رود.

 بیماری تب کریمه کنگو، بیماری مشترک بین انسان و دام است  که در دام هیچ‌گونه علائم ظاهری و بالینی ندارد اما در انسان کُشنده است و توسط گزش کنه آلوده و تماس مستقیم انسان با ترشحات یا خون دام آلوده بوجود  می‌آید.

احمدی بیان کرد: با سمپاشی به موقع جایگاه دام، کنترل کنه و حشرات، رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی و بهداشت می توان از انتقال بیماری پیشگیری کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر در پایان گفت :اقدامات لازم در مورد نظارت بر کشتارگاه دام، تشدید مراقبت های قرنطینه ای دام، جلوگیری از کشتارغیر مجاز دام، سمپاشی و حمام دادن دام ها و جایگاه نگهداری دام نیز از موضوعات مهمی است که هم مسئولان و هم دامداران باید به آن توجه ویژه کنند.

این نشست یک روزه توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی با مشارکت کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی انگالی و شرکت ۲۵ نفر از دامداران منطقه  شده است.

 علایم تب کریمه کنگو در انسان

بیماری تب کریمه کنگو بیماری کشنده است که از حیوان به انسان سرایت می کند و این بیماری از راه کنه، گوشت های آلوده، خراش روی دست و همچنین از راه تنفس به انسان منتقل می شود. این بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است و داروی آن در کشور وجود دارد.تب شدید، سردرد، خونریزی زیر جلدی و افسردگی از علایم بیماری تب کریمه کنگو است.

بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد ( به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان). همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها گردد، باعث انتقال بیماری می شود.بیمار در طی مدتی که در بیمارستان بستری است بشدت برای دیگران آلوده کننده است.

شروع علائم ناگهانی این بیماری حدود یک تا 7 روز طول می کشد.متوسط 3 روز ( بیمار دچار سردرد شدید ، تب، لرز، درد عضلانی ) بخصوص در پشت و پاها(، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور )حساسیت به نور می شود.

ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد در شروع بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می شود.

تب به طور معمول بین سه تا166 روز طول می‌کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت شایع هستند.

در این بیماری تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می شود.  این بیماری از سال 78 در ایران شناسایی شد./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.