به گزارش خبرنگار ایرنا، آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردمان کُرد شافعی مذهب است که از سال های دور تاکنون از قداست و جایگاه خاصی برخوردار بوده و از آنجا که این رسوم ریشه دینی دارد توجه همگان را به خود جلب کرده است.
آداب و رسوم مردم جوانرود به 2 بخش فرهنگی و عقیدتی تقسیم می شود که بخش فرهنگی در گذشته پررونق تر بوده اما هم اکنون این بخش براثرهجوم فرهنگ بیگانه، رونق زندگی شهری، پیشرفت فناوری ارتباطات و به طور کلی تغییراتی که در زندگی مردم به وجود آمده کمرنگ تر شده ولی بخش اعتقادی هنوز دست نخورده باقی مانده است.
از اواخر نیمه شعبان جنب و جوش خاصی برای به پیشواز رفتن ماه رمضان در میان مردم مشاهده می‌شود و مسلمانان برای انجام فرایض دینی این ماه آماده می‌شوند.
اغلب مردم شهرستان جوانرود، طبق آیین و سنن گذشته از ماه قبل با خانه تکانی و زدودن گرد و غبار از خانه ها به استقبال ماه پرخیر و برکت رمضان رفته و با شستن فرش و نظافت وسایل خانه معتقدند با فرارسیدن ماه رمضان باید زندگی نو را شروع کرد.
خانواده ها در جوانرود از هفته های قبل خرید مایحتاج و کالاهای ضروری را آغاز می کنند تا در این ماه به نحو مطلوب از مهمانان پذیرایی کنند.
از سنن دیگر مردم جوانرود در گذشته در روستاها، بیدار کردن اهالی هنگام سحر بود که چند نفر از مردم در کوچه ها می‌گشتند و مردم را برای سحر بیدار می‌کردند امروزه هم این سنت کم و بیش انجام می شود.
اهل خانه نیز با روشن کردن چراغ، بیدار بودن خود را اعلام می‌کردند و در غیر این صورت، اهالی روز بعد به پرس و جو می‌پرداختند و اگر مشکلی برای صاحبخانه به وجود آمده بود به یاری او می‌ رفتند که این امر باعث نزدیکی دل ها بین اهالی می شد.
دیدار دوستان و آشنایان بعد از افطار نیز یکی دیگر از آیین های مخصوص‌ ماه مبارک رمضان در جوانرود ‌است که این مهم در گذشته رونق بیشتری داشته اما امروزه هم کم و بیش انجام می‌شود.
صله رحم هم از مهمترین آداب و سنن مردم جوانرود در ماه رمضان از گذشته تا به امروز است و شهروندان معتقدند که در این ماه باید کینه ها را کنار گذاشت و با دلی آکنده از صفا و صمیمیت در مهمانی خداوند حضور یافت.
برپایی میهمانی های افطار نیز در این ماه از رونق خاصی برخوردار است و مردم در این ماه دوستان و آشنایان را به افطار دعوت می کنند.
در گذشته انواع نان و کلوچه توسط بانوان پخته و برای افطار کردن روزه داران در مساجد توزیع می شد و این کار کم و بیش در روستاها هم اکنون نیز انجام می شود.
البته بخش عقیدتی ماه مبارک رمضان که در نزد مردم اهل سنت کُرد خیلی مهم است، ختم قرآن کریم و هدیه دادن ثواب آن برای شادی روح اموات و به قصد عبادت و تقرب به خداست.
خواندن نماز تراویح و شب زنده داری در شب های قدر و مراسم دعا خوانی، برگزاری آیین مولودی و پرسش و پاسخ مذهبی از دیگر آیین های معنوی مردم شهرستان جوانرود در ماه مبارک رمضان است.
شهرستان جوانرود با بیش از 75 هزار نفر جمعیت در 86 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.
بهمن کریمی - خبرنگارایرنا
8066/7453
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.