به گزارش ایرنا، پیروز حناچی شامگاه چهارشنبه در نخستین همایش ملی کیفیت در فضاهای معماری و شهری دانشگاه زنجان افزود: باید به فضاهای صنعتی نگاه میراثی وجود داشته باشد تا توسعه در آن را رقم بزند.
وی یادآوری کرد: عمده نگاه میراثی به فضاهای صنعتی مربوط به دوره پهلوی اول و سرمایه گذاری هایی که بر آن انجام شده است.
شهردار تهران اظهارداشت: در دنیا سیاست عدم تمرکز، شکل گیری حکومت های محلی، خروج صنعت از شهرها و توسعه بخش خصوصی سه حرکت موازی بود که با هم موجب شد تا تهدیدها در شهرها تبدیل به فرصت شود.
به گفته حناچی، دلایل ارزشمندی که موجب میراث صنعتی شده، تداوم شخصیت لایه به لایه ساخته شده در شهر و پایداری حس مکان، ارزش جهانی آثار و متعلق بودن آن به سبک بین المللی، نمایش تاریخ فناوری و ارزش فنی و علمی به دلیل ویژگی های ساختاری است.
وی، مهندسی و در برداشتن تاریخ تولید، کیفیت برنامه ریزی، طراحی و معماری و ارزش های زیبا شناسانه، خاطرات و آداب و رسوم نهفته در آثار به عنوان مستندات غیرمکتوب و نمایش شیوه زندگی مردم عادی و آداب اجتماعی آن را از دیگر دلایل ارزشمندی میراث صنعتی برشمرد.
شهردار تهران یادآوری کرد: بعداز انقلاب صنعتی انسان با توسعه در زمینه های مختلف روبه رو و شهرها بزرگتر شد و مراکز صنعتی در محدوده شهری قرار گرفت.
حناچی ادامه داد: این امر آلودگی زیست محیطی را به دنبال داشت و این مساله دلیل عمده تعطیلی کارخانه ها در شهرها شد.
وی خاطرنشان کرد: در این دوره آثار صنعتی با عنوان سرمایه های تاریخی برای توسعه اجتماعی دنیای غرب اهمیت مضاعفی پیدا کرد.
شهردار تهران گفت: در دروان پهلوی در حدود 240 کارخانه صنعتی تاسیس شد که 70 درصد آن در اطراف تهران بود که تعدادی زیادی از این کارخانه ها و آثاری که در آن زمان بوده تاکنون به عنوان ارزش قلمداد نمی شد.
حناجی با بیان اینکه به راه آهن های ایران هیچگاه به عنوان ارزش های ویژه جهانی نگاه نشده و البته این مهم در قالب میراث مدرن قابل پیگیری است، افزود: در حالیکه این آثار به لحاظ منتسب بودن آن به معماران مدرن بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.
وی به تبدیل فضاهای صنعتی به فضاهای فرهنگی اشاره کرد و افزود: سال 71 در تجربه فرهنگسرای بهمن داشتیم، کشتارگاه تهران در محرومترین منطقه شهر با حدود 50 هزار مترمربع فضا به تدریج به بخش های آموزشی و فرهنگی تبدیل شد که موفق بود.
شهردار تهران گفت: یکی دیگر از این تبدیل ها کارخانه ریسندگی خورشید کرمان که در سال 1308 این بنا ساخته شده بود و در سال 71 به کتابخانه ملی شهر تبدیل شد.
حناچی، تبدیل کارخانه چرم سازی خسروی تبریز به دانشگاه هنر را یکی دیگر از تجربه های موفق در ارزشمندی معماری شهری بیان کرد و افزود: این فضا با 36 هزار مترمربع در سال 76 به مرکز علمی تبدیل شده است.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.