غلامرضا چامه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در جریان سیل اخیر توجه کمتری به نقش بندهایی آبخیزداری در مهار سیلاب شد اما در حقیقت این بندها تاثیر فراوانی در کنترل و مهار سیل داشتند و اهمیت این بندها در چنین مواقعی مشخص می شود.
وی اظهار داشت: سالانه حدود 200 میلیون مترمکعب از روان آب های استان کرمانشاه توسط این بندها استحصال و نگهداری می شود که امسال باتوجه به بارش های فراوان شاهد افزایش این میزان آب در پشت بندها هستیم.
وی به عنوان نمونه به ایجاد 11 دستگاه بند در جنوب شهر کرمانشاه و در منطقه سراب قنبر اشاره کرد و افزود: این بندها باعث شدند که آب وارد شهر کرمانشاه نشود.
به گفته او، در استان کرمانشاه حدود 2 هزار دستگاه بند شامل سنگ ملاتی، گابیونی و خاکی وجود دارد که عمده آن سنگ ملاتی است و در مهار سیلاب ها تاثیر فراوانی داشته است.
وی با بیان اینکه در شهرستان گیلانغرب در فروردین امسال در حدود یک ساعت 46 میلی متر باران بارید، گفت: اگر بندهای آبخیزداری نبود، حجم زیادی سیلاب به داخل شهر گیلانغرب نفوذ می کرد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه گفت: اکنون سامانه های آبگیری با ظرفیت حدود پنج میلیون مترمکعب در استان کرمانشاه توسط این اداره کل ایجاد شده و سالانه سه تا چهار بار روان آب های استان در این سامانه ها استحصال می شود.
چامه افزود: بندهای آبخیزداری علاوه بر جمع آوری روان آب ها، به هدایت آب به داخل سفرهای زیرزمینی نیز کمک می کند.
جنگل های طبیعی استان کرمانشاه حدود 528 هزار و 900 هکتار است، یعنی حدود 5.21 درصد مساحت کل استان و چهار درصد کل جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.
سرانه جنگل طبیعی در این استان 26 صدم هکتار، در کشور 2 دهم هکتار و جهانی آن 6 تا هشت دهم هکتار است که بدین ترتیب از نرم کشوری بالاتر و از نرم جهانی استان پایین تر است.
سطح مراتع کرمانشاه نیز یک میلیون و 188 هزار و 400 هکتار است که بدین ترتیب 48 درصد مساحت استان را مرتع تشکیل می دهد.
مراتع کرمانشاه 1.4 دهم کل مراتع کشور را به خود اختصاص داده است و سرانه مرتع در استان 6 دهم هکتار است.
استان کرمانشاه با بیش از 24 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای 2 میلیون نفر جمعیت با 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
سامانه بارشی قوی که یازدهم و دوازدهم ماه جاری وارد آسمان استان کرمانشاه شد، در 24 ساعت فعالیت سبب بارش شدید و به دنبال آن آبگرفتگی و سیل منجر شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اعلام کرد که براساس آخرین ارزیابی بعمل آمده و گزارشهای کارشناسی که به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاون عمرانی استانداری رسید، خسارت ناشی از سیل اخیر و بارش های فروردین ماه هزار و 560 میلیارد تومان برآورد شده است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.