به گزارش خبرنگار ایرنا ، بارش باران باعث طغیان رودخانه الوند در قصرشیرین و سرپل ذهاب و جاری شدن سیلاب در روستاهای حریم رودخانه و وارد شدن خسارت های سنگین به راه های اصلی و فرعی روستایی، معابر و خیابان ها و جداول شهری، تخریب آسفالت، زیر آب رفتن اراضی کشاورزی و تخریب پل ها و ابنیه فنی و آسیب دیدگی شبکه ها و خطوط آبرسانی شده است.
از ابتدای ورود سامانه بارشی شورای مدیریت بحران در غرب کرمانشاه و در قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب با ریاست فرمانداران و حضور مدیران دستگاه های اجرایی تشکیل شد و همه دستگاه های خدمات رسان به صورت جهادی پای کار هستند تا مشکلی برای مردم زلزله زده گرفتار سیل پیش نیاید.
زلزله زدگان غرب کرمانشاه در ایام تعطیلات نوروز و در حالی که مشغول جمع آوری کمک برای سیل زدگان استان گلستان بودند خود گرفتار و درگیر وقوع سیل شده اند و هم اکنون سختی ها و مصایب ناشی از وقوع سیلاب و آبگرفتگی کانکس ها و تخریب راه های مواصلاتی روستایی و از بین رفتن دسترنج کاشت محصولات کشاورزی را تحمل می کنند.
اما همت نیروهای ارتش و سپاه و تمامی مسئولان و مدیران و دستگاه های خدمات رسان برای یاری رساندن به مردم قابل تقدیر است و نتیجه این تدبیر و کار جهادی باعث شد تا شاهد خسارات جانی جز یک مورد در سرپل ذهاب نباشیم.
به گفته فرمانداران شهرستان های غرب کرمانشاه هم اکنون وضعیت عادی است و دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران پای کار و در حال خدمات رسانی به مردم هستند و آب رودخانه الوند نیز فروکش کرده است اما با توجه به تداوم سامانه بارشی مردم باید از حریم رودخانه ها دور شده و نکات ایمنی را رعایت کنند تا دچار حادثه ناگواری نشوند.

**سیلاب 10 میلیارد تومان خسارت به قصرشیرین وارد کرد
فرماندار قصرشیرین گفت: بارش باران در 48 ساعت گذشته و جاری شدن سیلاب بر اثر سرریز شدن آب رودخانه الوند از سمت سرپل ذهاب و ارتفاعات دالاهو 10 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های مختلف این شهرستان وارد کرد.
مرادعلی تاتار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این خسارت ها به بخش کشاورزی و مزارع روستاییان در حریم رودخانه الوند، راه های روستایی و آسفالت و ابنیه فنی و شبکه آب رسانی، خیابان ها و زیرساخت های شهری وارد شده است.
وی اظهار کرد: از ابتدای ورود سامانه بارشی و فعالیت آن در منطقه اعضای ستاد مدیریت بحران پای کار و تمامی دستگاه های خدمات رسان آماده باش هستند و خدمات رسانی در منطقه ادامه دارد.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: خوشبختانه هم اکنون اوضاع عادی است و آب 6 روستای مسیل قطع است که در حریم رودخانه الوند قرار دارند و مسئولان امور آب در تلاشند تا به زودی آب این روستاها به طور مجدد وصل شود.
وی گفت: کار آبرسانی سیار به روستاهایی که هم اکنون با قطعی آب مواجه هستند در حال انجام است.
وی از ارایه هشدارهای لازم به دهیاران و اهالی روستاهای منطقه خبر داد و گفت: از مردم و مسافران درخواست شده است با توجه به تداوم سامانه بارشی تا امشب از نزدیک شدن و قرار گرفتن در حریم رودخانه و مسیل ها خودداری کنند.
وی از آماده باش کامل ستاد مدیریت بحران و همچنین حضور نیروهای ارتش و سپاه در منطقه خبر داد تا در صورت نیاز خدمات رسانی کنند.
بر اساس گزارش هواشناسی از ابتدای ورود سامانه بارشی تا کنون در قصرشیرین 53 میلی متر باران باریده است.


**بارش شدید باران به زیرساخت های سرپل ذهاب خسارت جدی وارد کرد
فرماندار سرپل ذهاب گفت: بارش شدید باران که از 48 گذشته در این شهرستان آغاز شده است و همچنان نیز ادامه دارد به زیرساخت های سرپل ذهاب خسارت جدی و سنگین وارد کرد.
محبت جمالی نیا به ایرنا افزود: وقوع سیلاب و بارش باران باعث وارد آمدن خسارت جدی به راه های روستایی، پل ها و جاده های مواصلاتی، ابنیه فنی و آسفالت و زمین های کشاورزی شده است و کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت هستند.
وی اظهار کرد: تمامی تمهیدات لازم در شهرستان در خصوص جلوگیری از خسارت های مادی و جانی اتخاذ و اندیشیده شده و تمامی کانکس های حریم بستر رودخانه الوند جابه جا شدند تا مشکلی برای زلزله زدگانی که در حریم رودخانه استقرار یافته پیش نیاید.
فرماندار سرپل ذهاب در ادامه گفت: جلسه شورای مدیریت بحران در سرپل ذهاب با حضور استاندار تشکیل شد و همچنین در جلسه ای نیز تمامی دهیاران و شوراهای اسلامی روستا به خصوص روستاهای در مسیر حریم رودخانه و مسیل توجیه شده اند و هشدارهای لازم به آن ها داده شده تا شاهد هیچ گونه حادثه ای نباشیم.
جمالی نیا اضافه کرد: با فروکش کردن آب رودخانه الوند هم اکنون اوضاع عادی است و ستاد مدیریت بحران با چندین دستگاه ماشین آلات سنگین پای کار است و راه های مواصلاتی مسدود نیز بازگشایی شده است.
نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب در ادامه گفت: با تلاش های صورت گرفته هم اکنون جریان برق تمامی روستاها و شهرستان وصل است و تنها آب پنج روستای شهرستان قطع است که تلاش می شود تا ظهر امروز آب این روستاها به طور مجدد وصل شود.
جمالی نیا تصریح کرد: تمامی زلزله زدگان حریم رودخانه نیز در سوله های ورزشی با ایجاد تجهیزات کافی و امکانات اولیه اسکان داده شده اند و کانکس های آن ها نیز به جای امن منتقل شده و تنها 40 کانکس مانده که امروز نسبت به جابه جایی آن ها اقدام می شود.
وی ادامه داد: از ابتدای ورود سامانه بارشی سرپل ذهاب تا صبح امروز 70 میلی متر باران ثبت شده و بارش ها ادامه دارد.

**سیلاب 10 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های گیلانغرب وارد کرد
فرماندار گیلانغرب نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: بارش شدید باران و وقوع سیلاب در 48 ساعت گذشته در مجموع 10 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های این شهرستان وارد کرد.
کوروش محمودیان افزود: این میزان خسارت به بخش های کشاورزی، راه های اصلی روستایی، آسفالت و شبکه های آبرسانی وارد شده است.
وی اظهار داشت: 230 هکتار از اراضی کشاورزی دهستان دیره نیز زیرآب رفته و خسارت جدی به این بخش وارد شده است.
نماینده عالی دولت در گیلانغرب همچنین گفت: بارش باران روز دوشنبه راه ارتباطی هفت روستای این شهرستان را مسدود کرد که با تلاش نیروها و دستگاه های خدمات رسان و فروکش کردن آب هم اکنون راه این روستاها باز است.
محمودیان افزود: آب شرب چندین روستا نیز به علت شکستگی خطوط انتقال قطع بود که از روز گذشته دستگاه ها پای کار هستند و آب برخی روستاها مجدد وصل و هم اکنون تنها آب شرب چهار روستای ' گرازان سفلی و علیا ' و 'سنگ کرمو شیرزادی 'و' دارتوت ' قطع است که در چند ساعت آینده با ترمیم شکستگی ها وصل خواهد شد.
وی اضافه کرد: هم اکنون وضعیت در شهرستان عادی است و جای نگرانی وجود ندارد و با توجه به ادامه بارش ها از مردم می خواهیم که از حریم رودخانه ها فاصله بگیرند.
وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران در حال آماده باش و همه مدیران دستگاه ها در شهرستان حضور دارند، گفت: مسافران نوروزی نیز در مدارس اسکان داده شده اند و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.
فرماندار گیلانغرب عنوان کرد: از ابتدای شروع بارش ها در 48 ساعت گذشته تاکنون 70 میلی متر باران در گیلانغرب بارید که میزان بارندگی ها از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون به 769 میلی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 برابر افزایش داشته است.
محمودیان گفت: به لحاظ سدهای منطقه نیز مشکلی وجود ندارد و از مسافران و گردشگرانی که در منطقه جنگلی و گردشگری ناودار گیلانغرب نسبت به برپایی چادر اقدام کرده بودند نیز درخواست شد که تا عادی شدن وضعیت جوی و خروج این توده بارش زا از حضور در این منطقه خود داری کنند تا دچار مشکل نشوند.
غرب کرمانشاه دچار زمین لرزه 7.3 ریشتری در 21 آبان سال 96 شد که 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.
البته در زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه چهارم آذر 97 هم 771 مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.
مسئولان ارشد استان گفته اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی را تا پایان امسال و واحدهای شهری را تا نیمه اول سال 98 تکمیل می کنند.
قصرشیرین ، سرپل هاب و گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از 220 هزار تن جمعیت دارند.
3012/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.