به گزارش خبرنگار ایرنا، در ابتدای این جلسه که به همت اداره‌ کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه برگزار شد، تعدادی از نخبگان شاهد و ایثارگر به بیان انتقادها، راهکارها و دیدگاه‌های خود در زمینه های مختلف پرداختند اما همه آنها معتقد بودند که به درستی به جایگاه و منزلت خانواده‌های شاهد و ایثارگر استان در سطوح مختلف جامعه توجه نمی شود.

** نخبگان شاهد و ایثارگر چه گفتند؟
'نگاه به درون استان و تمرکز بر داشته ها و پتانسیل های آن به عنوان دو مولفه مهم در توسعه و پیشرفت کرمانشاه' نخستین موضوعی بود که در این نشست توسط آقای پیرو، استاد دانشگاه رازی بیان شد.
او همچنین از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه خواست که از همه دستگاه‌های دولتی استان بخواهد جایگاه اداری فرزندان شاهد و ایثارگر و مدرک تحصیلی آنها را گزارش کنند تا مشخص شود تناسبی بین جایگاه پایین و مدرک فرزندان شاهد و ایثارگر وجود ندارد و همین موضوع دلیل اصلی پنهان سازی هویت ایثارگری است.
عبدالملکی، دکترای اقتصاد نیز با اشاره به رتبه های نامناسب استان کرمانشاه در شاخص های اقتصادی طی دو دهه اخیر گفت: مهمترین دلیل این وضعیت نامطلوب، نبود هدف‌گذاری مناسب برای توسعه و کم‌توجهی به ظرفیت های بومی استان است.
بهره گیری بهتر و بیشتر از راه آهن، زیرساخت های مرزی، مشوق‌های مالی برای جذب سرمایه و ضرورت بازنگری برخی قوانین اقتصادی، تجاری سازی فرودگاه استان و حرکت به سمت ایجاد شغل های خدماتی از جمله در حوزه گردشگری مهمترین راهکارهای عبدالملکی برای ایجاد توسعه در استان بود.
او همچنین درخواست کرد که تیمی از مشاوران اقتصادی و صاحبان ایده برای کمک به مدیران ارشد استان تشکیل شود.
زهرا نام‌بزرگ، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم در این نشست مهمترین پایه و اساس مشکلات کنونی استان را فرهنگی دانست و گفت: باید یک مهندسی فرهنگ بر اساس زیست اخلاقی و ارزشی استان تهیه و مبنای حرکت قرار گیرد.
همچنین خانم جامه‌شورانی از دیگر فرزندان شاهد و ایثارگر با تأکید بر ضرورت رعایت منزلت جامعه شاهد و ایثارگر گفت: ارائه خدمات به ایثارگران در تمام کشورهای جهان وجود دارد و در بسیاری از کشورها محدوده این خدمات بسیار متنوع و متعدد است که تبیین این موضوع برای عامه مردم با هدف تغییر دیدگاه آنان ضروری است.
یکی دیگر از نخبگان شاهد و ایثارگر حاضر در جلسه با اشاره به تولید 14 محصول هایتک دانش بنیان توسط نخبگان ایثارگر استان گفت: متاسفانه از سوی مدیران استان استقبال و توجه کافی به پیشنهادات و تولیدات علمی و صنعتی ما نشده اما در عین حال از نمونه‌های مشابه خارج از استان استقبال می‌شود.
در این جلسه همچنین یک طرح عملیاتی به عنوان 'ارتقای کیفی مناظر شهری با تاکید بر فرهنگ ایثار و شهادت' مطرح و از استانداری خواسته شد که از آن حمایت کند.
انتقاد از بدون نتیجه و خروجی بودن جلسات مدیران با نخبگان شاهد و ایثارگر دیگر نکته ای بود که در جلسه مطرح شد.

** دعوت از نخبگان شاهد برای حضور در کارگروه‌های استانداری
در ادامه این نشست 'معارف فلاحی'، مشاور استاندار کرمانشاه در امور ایثارگران با بیان اینکه نخبگان شاهد و ایثارگر خودشان وارد میدان شوند و فرصت سازی کنند، گفت: بهترین معرف و ترویج کننده فرهنگ ایثار و شهادت خود ایثارگران و خانواده‌های آنان هستند.
حجت الاسلام هادی عسگری، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هم گفت: نخبگان شاهد و ایثارگر استان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کمک به مدیران در تصمیم‌سازی دارند و برای کمک در این زمینه کاملا آماده هستند.
فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت مثبت اندیشی در استان کرمانشاه گفت: طی سال‌های اخیر و با توسعه فضای مجازی دیدگاه‌های منفی‌گرایانه تشدید شده در حالی که نسخه شفابخش برای خروج استان از تنگناهای فعلی ایجاد یک جنبش مثبت اندیشی است زیرا تا زمانی که ما اظهار عجز و ناتوانی کنیم هیچ توسعه و پیشرفت در کار نخواهد بود.
رنجبر پیشنهاد داد که یک مرکز هم‌اندیشی از نخبگان بویژه ایثارگران ایجاد شود تا آنها به مدیران اجرایی و عملیاتی استان تصمیم و ایده‌های نو و عملیاتی قابل اجرا ارائه کنند.
سخنران پایانی جلسه معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه بود که از نخبگان شاهد و ایثارگر استان برای حضور فعالانه در کارگروه‌های استانداری دعوت کرد.
محمد ابراهیم الهی تبار افزود: توسعه و تغییر در استان از تغییر رفتارها آغاز می‌شود و بی شک با تغییر رفتارها و رویکردها و یک برنامه مدون می توان بر مشکلات غلبه کرد.
او در عین حال عنوان کرد: برنامه محوری و وحدت برنامه در حوزه های مختلف استان توسط استانداری در حال پیگیری است اما با توجه به جنگ اقتصادی همه جانبه از سوی دشمن، کمک به افزایش تاب آوری اجتماعی و توسعه سعه صدر در جامعه ضروری است.
الهی تبار همچنین از تلاش های استانداری برای توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت های استان خبر داد و گفت: اقدامات بسیار خوبی در حال در این زمینه در حال انجام است که البته تحقق ثمرات آنها زمانبر است.
در پایان هم اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با اهدای لوح و هدیه‌ای از نخبگان شاهد و ایثارگر تقدیر کرد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 9 هزار 796 شهید، 21 هزار و 309 جانباز و هزار و 790 آزاده برای پیروزی و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده است.
7444/3033
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.