به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مصطفی رضوی روز پنجشنبه در نشست خبری که به منظور تشریح این مسابقات برگزار شد، اظهار داشت: هشتمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه های علمیه در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی در 9 رشته؛ حفظ 5، 10 ، 20 و حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق و ترتیل، خطابه قرآنی، حفظ موضوعی آیات و روایات و معارف نهج البلاغه در بخش حکمت ها برنامه ریزی شد.
وی افزود: در مرحله مقدماتی نزدیک به یک هزار و 700 نفر از طلاب حوزه های علمیه با هم به رقابت پرداختند که از این میان 123 نفر به مرحله نیمه نهایی رسیدند و برگزیدگان برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب شدند.
حجت الاسلام رضوی ادامه داد: مسابقات نهایی کشوری به میزبانی کرمانشاه در سه رشته قرائت ترتیل، تحقیق و حفظ کل قرآن کریم برگزار می شود و نفرات برگزیده رشته خطابه قرآنی که غیرحضوری و به صورت ارسال فایل بود در مراسم اختتامیه معرفی می شوند.
وی یادآور شد، مسابقات قرآن و حدیث حوزه های علمیه هرساله برگزار می شود که امسال در استان کرمانشاه شاهد هشتمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه ها خواهیم بود.
حجت الاسلام رضوی در ادامه با بیان اینکه امسال به دستور آیت الله عراقی مدیر حوزه های علمیه قرار شده تا برای نخستین بار مسابقات طلاب اهل سنت و طلاب شیعی به صورت مشترک برگزار شود، ادامه داد: مسابقات نمیه نهایی طلاب اهل سنت در گلستان در روز گذشته به پایان رسید و نفرات ممتاز در رشته های مختلف معین شد و مرحله نهایی که در کرمانشاه برگزار می شود در واقع برای نفرات ممتاز طلاب اهل سنت و طلاب شیعی است که در کرمانشاه در محل مدرسه امام خمینی (ره) با هم به رقابت خواهند پرداخت.
این مسوول افزود: مراسم افتتاحیه در روز پنجشنبه 24اسفند راس ساعت 8 در محل آمفی تئانر بهمن دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه است که با قرائت نفر اول بین المللی مسابقات قرآن کریم آغاز می شود و حجت الاسلام ملکی معاون تهذیب و حوزه های علمیه، ماموستا محمدی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه و حجت الاسلام لطفیان مسوول دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق بومی سخنرانان این مراسم هستند.
وی ادامه داد: در فرمایشات مقام معظم رهبری برای راهبرد کشور و رسیدن به قله ای که ایشان برای ترقی ترسیم کرده تمسک به قرآن موج می زند.
حجت الاسلام رضوی ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب که مرحله نوسازی بدنه انقلابی است تا تمدن نوین کشور اسلامی ساخته شود تمسک به قرآن کریم جای بسیار مهمی را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب هفت شاخص را مطرح کرده اند که علم و پژوهش، اخلاق و معنویت، اقتصاد، مبارزه با فساد و برقراری عدالت، استقلال و آزادی، حفظ عزت و اقتدار ایران و سبک زندگی از جمله این شاخص ها است.
مدیرکل قرآن و حدیث حوزه های علمیه کشور ادامه داد: قرآن کریم در همه این محورها برای ما راهبری دارد همانگونه که پیامبر(ص) فرمود 'هرشخص که قرآن را جلودار خود قرار دهد، او را به بهشت رهنمون می کند و هرکس قرآن را پشت سر بگذارد او را به عذاب الهی هدایت می کند'.
وی افزود: مسابقات قرآن حوزه علمیه بستری است تا توجه مردم را به حقیقت و محتوای قرآن جلب کند و مردم بتوانند با معانی و دستورات قرآن انس پیدا کنند و مسیر زندگی خود را از این کتاب مقدس طلب کنند.
او خاطرنشان ساخت، 200 طلبه حافظ و قاری از سراسر کشور به این مسابقات دعوت شده اند که دوره های خوبی برای آنان تدارک دیده شده، کارگاه های سبک زندگی قرآنی، کارگاه تدبر قرآن، کارگاه حفظ موضوعی، کارگاه نشاط معنوی و مراحل انس با قرآن با تدریس اساتید برجسته برگزار می شود.
این مسوول یادآور شد، به گونه ای برنامه ریزی شده تا طلاب کرمانشاه و اهل سنت و طالب سراسر کشور در مسابقات حاضر می شوند تا علاوه بر بهره گیری از فضای مسابقات، در کارگاه ها شرکت کنند.
وی با تاکید براینکه داوران مسابقه از داوران بین المللی در دو بخش شیعی و سنی انتخاب شده اند، افزود: قبل از آغاز مسابقات با برگزاری محافل قرآنی شاهد راه اندازی یک موج قرآنی در این استان خواهیم بود.
وی با بیان اینکه مراسم تجلیل از نفرات ممتاز در مرحله اختتامیه برگزار می شود، افزود: استاندار کرمانشاه، حجت الاسلام محمدی عراقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه از جمله مدعوین در مراسم اختتامیه هستند.
7460/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.