به گزارش ایرنا؛ امید قادری روز پنجشنبه در نشست مدیران کل میراث فرهنگی کرمانشاه و کردستان در دفتر مدیرکل میراث استان کرمانشاه، با تاکید بر نقش 2 استان برای تشکیل پرونده ای به صورت مشترک، افزود: با توجه به اینکه ثبت این پرونده در استان کردستان زودتر شروع شده ما می توانیم از تجربیات ارزشمند اداره کل میراث کردستان بهره بگیریم.
او با اشاره به تشکیل ستاد رفع موانع ثبت جهانی اورامانات در استان کرمانشاه به دستور شخص استاندار، گفت: این کارگروه در شورای برنامه ریزی استان مصوب می شود که برای ثبت، اعتبارات ویژه ای در اختیار پایگاه قرار دهد.
وی اظهار داشت: نهایتا باید پرونده به صورت مشترک تشکیل شود و با هماهنگی هر 2 استان به صورت مشترک انجام گردد.
قادری پیشنهاد داد به منظور پیشبرد امور، شورای راهبردی مشترکی از دو استان در دستور کار قرار گیرد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: ثبت جهانی اورامانات باعث تحولی در گردشگری منطقه غرب رخ دهد.
بخشی از اورامانات شامل چهار شهرستان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه واقع شده است.
بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان و سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.
به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات 295 اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با 200 اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.
امین قهرمانی همچنین توضیح داد که در شهرستان روانسر56 اثر ثبت شده ملی، پاوه 21 اثر و جوانرود نیز 18 اثر ثبت شده وجود دارد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.
سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.
3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.