به گزارش خبرنگار ایرنا؛ انشاالله کولانی روز چهارشنبه در مراسم چهلمین جشن درختکاری در سرسرای اجتماعات بیمارستان امام رضا(ع) افزود: کاهش این میزان حریق در سطح جنگل ها و مراتع نتیجه همکاری و مشارکت بسیار خوب مردم و تشکل های غیردولتی، ادارات و نهادهای مرتبط بوده است.
او، جنگل های زاگرس را شُش و ریه تنفسی مردم 11 استان ساکن در این حوزه دانست و تاکید کرد که همه باید حافظ و نگهبان جنگل ها و مراتع باشیم.
کولانی، به فعالیت 40 تشکل مردمی فعال در حوزه صیانت و نگهداری از منابع طبیعی در استان اشاره کرد و گفت: طرح همیار طبیعیت را برای حفظ منابع طبیعی در استان اجرا کرده ایم و اکنون 42 هزار نفر از اقشار مختلف مردم دارای کارت همیار طبیعت هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود از غرس 300 هزار اصله نهال در استان در هفته منابع طبیعی خبر داد و گفت: با غرس کردن این تعداد نهال، یک هزار هکتار به فضای سبز استان اضافه می شود.
کولانی، با تاکید بر نگهداری و حراست از منابع طبیعی و درختان موجود، افزود: منابع طبیعی بستر توسعه پایدار است و باید همه ما نگهبان این منابع خدادادی باشیم.
او با اشاره به جنگل های بلوط منطقه زاگرس از این نعمت خدادادی به عنوان شُش و ریه ساکنان این منطقه نام برد و گفت: باید قدردان این نعمت باشیم و همه در راه حفظ این منابع تلاش کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه، همچنین به اجرای طرح های مختلف در راستای حفظ منابع طبیعی در استان اشاره کرد و افزود: طرح «کاداستر» در سطح 472 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام شده و برای 94 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی نیز در استان سند مالکیت صادر شده است.
او یادآوری کرد که برای ایجاد اشتغال در سطح استان نیز 700 هکتار از اراضی منابع طبیعی اختصاص داده شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به کاشت گیاهان دارویی دراستان نیز اشاره کرد و گفت: امسال با مشارکت مردم در سطح 353 هکتار از منابع طبیعی استان، زیرکشت گیاهان دارویی رفته است.
کولانی، ظرفیت استان در کشت گیاهان دارویی را بالا دانست و افزود: توسعه سطح زیرکشت در دستور کار است و امیدواریم بتوانیم از این طریق به ارتقای سطح درآمد و ایجاد اشتغال برای مردم استان کمک کنیم.
استان کرمانشاه 2 میلیون و 499 هزار هکتار مساحت دارد که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.
روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی با غرس کردن 2 هزار و 500 اصله نهال روز چهارشنبه با حضور استاندار کرمانشاه در محوطه بیمارستان امام رضا (ع) آغاز شد.
15 اسفند روز درختکاری است و از این روز تا 21 اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.