به گزارش خبرنگار ایرنا، انشاالله کولانی روز سه شنبه در نشستی خبری اظهار داشت: غرس نهال از فردا (15 اسفند) و در اولین روز از هفته منابع طبیعی و درختکاری با حضور مسئولان در محوطه بیمارستان امام رضا (ع) آغاز می شود.
وی همچنین با اشاره به تولیدات نهال در استان گفت: سال گذشته 400 هزار نهال تولید شد که 100 هزار آن به مصرف داخلی منابع طبیعی رسید و 300 هزار نیز میان ادارات و دستگاه های مختلف توزیع شد.
کولانی ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته امسال تولیدات نهال در استان به 2 میلیون افزایش یافته و تلاش می شود برای سال آینده نیز به بیش از سه میلیون برسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه در ادامه به اقدام ها و برنامه های انجام شده این اداره کل طی سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیارد ریال به استان اختصاص یافت که رقم قابل توجهی بود.
وی گفت: با اختصاص این مبلغ، اجرای عملیات آبخیزداری در 14 حوزه آبخیز و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، همسو با با طرح مدیریت جامع آبخیزداری از جمله استفاده بهینه از نزولات آسمانی و روان آب ها و کنترل سیل به منظور حفظ سکونت گاه ها و تاسیسات زیربنایی آغاز شده است.
کولانی، تقویت پوشش های گیاهی، تغذیه آبخوان ها و کنترل رسوب ورودی به مخازن سدها، و بهبود معیشت جوامع روستایی در راستای اهداف توسعه پایدار حفاظتی خاک و کنترل فرسایش را از دیگر اقدام های صورت گرفته برشمرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی دیگر از اقدام های انجام گرفته در حوزه منابع طبیعی امضای تفاهم نامه بین استاندار کرمانشاه و سازمان جنگل ها به منظور توسعه عملیات آبخیزداری بود که در نتیجه آن زمینه پرداخت 150 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای اجرای برنامه های این اداره کل فراهم شد.
وی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری به مساحت 6 هزار و 434 هکتار در حوزه سدهای شهرستان های گیلانغرب، دالاهو، سنقروکلیایی و سرپل ذهاب و اجرای عملیات آبخیزداری به مساحت هشت هزار و 704 هکتار در حوزه سد کرخه و در شهرستان های اسلام آبادغرب، کرمانشاه، صحنه و کنگاور از دیگر برنامه هایی است که آغاز شده است.
کولانی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه هایی که اجرای آن آغاز شده اجرای عملیات آبخیزداری به مساحت 2 هزار و 130 هکتار در حوزه های فاقد سد شهرستان های پاوه و جوانرود بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در خصوص کشت تلفیقی گیاهان دارویی و خوراکی نیز گفت: این کار با مشارکت خوب مردم و در سطح 380 هکتار از اراضی با گونه های گل گاوزبان، آویشن، موسیر، پیاززعفران و گونه های درختی گل محمدی، بنه (پسته وحشی) و امرو (گلابی وحشی)آغاز شده است.
وی در خصوص کشت مشارکتی و اقتصادی نهال های مثمر جنگلی نیز گفت: برنامه ریزی برای تولید 600 هزار اصله نهال در سطح 90 هکتار از اراضی اسلام آبادغرب، دالاهو و کنگاور انجام شده است.
کولانی، کنترل آفات و مبارزه مکانیکی با بیماری لورانتوس و آفت خشکیدگی جنگل های بلوط در سطح 583 هکتار از جنگل های اسلام آبادغرب، پاوه و گبلانغرب آغاز شده است.
مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه، در حال احداث بودن کمربند حفاظتی به طول 30 کیلومتر در حدفاصل اراضی زراعی و عرصه های جنگلی و مراتع اسلام آبادغرب، گیلانغرب و دالاهو را از دیگر برنامه های این اداره کل برشمرد.
وی در پایان گفت: مرمت 19 چشمه سار و احداث آبشخوار در شهرستان های جوانرود، پاوه و کنگاور از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.
استان کرمانشاه 2 میلیون و 499 هزار هکتار مساحت دارد که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.
کرمانشاه دارای 34 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.