به گزارش خبرنگار ایرنا؛ فریدون یاوری روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه هم اندیشی نخبگان، سمن ها و جامعه محلی با هدف مشارکت برای حفاظت از تالاب هشیلان در مجتمع فرهنگی بوستان کرمانشاه در جمع خبرنگاران افزود: اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه به دنبال استفاده از ظرفیت های دستگاه های مرتبط، سازمان های مردم نهاد و جوامع ملی برای رفع این تهدیدها است.
وی اظهار داشت: باتوجه به اهمیت تالاب هشیلان امروز نشستی در قالب «پروژه سیپا» که به مقوله هایی از جمله ارتباطات، مشارکت عمومی و آموزش همگانی در زمینه حفاظت از تالاب ها اشاره دارد، به دنبال اتخاذ راهکارهایی برای حفاظت بهتر و بیشتر از این تالاب هستیم.
وی اضافه کرد که در این کارگاه از مدیران کل و معاونین دستگاه های اجرایی مرتبط، کارشناسان، سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی دعوت کرده ایم.
وی اتخاذ راهکاری عملیاتی پس از جمع بندی این نشست در قالب برنامه ای درازمدت و مستمر در زمینه حفظ تالاب هشیلان را از اهداف برگزاری کارگاه دانست و گفت: نظرات، پیشنهادات و انتقادات مسئولان و صاحب نظران و مدعوین در کارگاه جمع بندی و لحاظ می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه این گفت و گو به اهمیت تالاب ها اشاره کرد و گفت: تالاب ها فواید و کارکردهای مختلفی دارند که از جمله می توان به موضوع زیبایی شناسی آن در طبیعت اشاره کرد.
یاوری تاثیر بر اقتصادی جوامع محلی را از دیگر کارکردها و فواید تالاب ها دانست و توضیح داد که تالاب ها همچنین آب را در خود نگه می دارند و ذخیره می کنند و باعث تغذیه آب های سطحی و زیرزمینی می شود.
به گفته او، در دوران خشکسالی نیز تالاب ها به شکل اسفنج عمل می کنند یعنی آب را مجددا به محیط پس می دهند و از سوی دیگر محل زمستان گذرانی پرندگان هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت: تالاب ها همچنین ارزش پژوهش مطالعاتی و تحقیقاتی دارد و از نظر گردشگری نیز دارای اهمیت فراوانی است.
وی با بیان اینکه تالاب هشیلان محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است، افزود: سالانه در فصل زمستان شاهد مهاجرت پرندگان مختلفی از شمال دنیا به تالاب هشیلان هستند و زمستان را در این تالاب به سر می کنند.
به گفته او، همچنین پرندگان بومی مانند مرغابی و چنگر و گونه های گیاهی نیز در تالاب هشیلان وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت کنونی تالاب هشیلان نیز گفت: باتوجه به بارندگی های خوبی که امسال و سال گذشته داشتیم تالاب در وضعیت مناسبی به سر می برد اما نباید نسبت به وضعیت آن غافل باشیم و باید وضعیت مراقبت و پایش تالاب تداوم داشته باشد و حفظ و مدیریت شود.
یاوری با اشاره به اینکه برداشت آب از طریق حفر چاه های عمیق در اطراف تالاب در گذشته این تالاب را تهدید می کرد، افزود: با همکاری شرکت آب منطقه ای تعدادی از چاه های غیرمجاز تعطیل شده و برنامه مستمری برای تعطیلی چاه های غیرمجاز دیگر هم داریم.
او تاکید کرد که باید با مشارکت مردم ساکن در اطراف تالاب و دستگاه های اجرایی مرتبط بتوانیم وضعیت مناسب فعلی تالاب را حفظ کنیم.
وی در مورد تعداد تالاب های استان نیز گفت: اکنون بیش از 100 تالاب و سراب در استان کرمانشاه داریم که تالاب هشیلان مهمترین آنها است.
یاوری در ارتباط با دیدگاه اداره کل محیط زیست در زمینه ایجاد مراکز تفریحی در تالاب هشیلان نیز توضیح داد که اکنون یک سایت پرنده نگری توسط این اداره کل در تالاب هشیلان در دست ساخت است و ما دوست داریم مردم بیایند و وضعیت تالاب را ببینند و به اهمیت آن پی ببرند.
او بازدید اقشار مختلف از این تالاب را گامی در راستای فرهنگ محیط زیستی دانست و گفت: این بازدیدها و دیدن ها باید به شکل صحیح، علمی و زیست محیطی مدیریت شود تا بحث گردشگری نیز به عامل آسیب رسان به تالاب تبدیل نشود.
وی در مورد جاده دسترسی به تالاب هشیلان نیز گفت: این جاده اکنون به شکل شوسه است.
تالاب هشیلان کرمانشاه با 110 جزیره و برکه کوچک و بزرگ، 2 هزار و 20 هکتار مساحت دارد و یکی از منحصر به فرد ترین تالاب های غرب ایران است.
هشیلان واژه ای کُردی است که از دو کلمه (هشی) به معنی مار و (لان) به معنای لانه تشکیل شده و به معنی لانه مار است.
این تالاب از گذشته محل تجمع مارهای فراوانی بوده و اکنون به عنوان تالاب هشیلان شناخته می شود.
تالاب هشیلان در فاصله ۳۱ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده کرمانشاه - روانسر واقع شده است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.