به گزارش ایرنا، بودجه سندی است که براساس آن دولت موظف است طبق برنامه ‌ریزی کوتاه‌ مدت یک‌ ساله، امور مالی و نحوه توزیع اعتبارها را در آن تعیین کند.
رئیس جمهوری چهارم دیماه جاری با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه 1398 را با سقف 17 میلیون و 32 هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال تقدیم کرد.
بر این اساس منابع بودجه عمومی دولت چهار میلیون و 77 هزار و 137 میلیارد و یک میلیون ریال و درآمد اختصاصی وزارتخانه ها و موسسه های دولتی 709 هزار و 126 میلیارد و 827 میلیون ریال است.
بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسه های انتفاعی وابسته به دولت از نظر درآمدها نیز 12 میلیون و 747 هزار و 545 میلیارد و 475 میلیون ریال و از لحاظ هزینه ها و سایر پرداخت ها، همین میزان است.
برخی صاحبنظران، اقتصاددانان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی براین باورند که تکیه بردرآمدهای مالیاتی، کاهش وابستگی به نفت، بودجه 62 هزار میلیارد تومانی، رشد درآمدهای مالیاتی، اعتبارات عمرانی، توجه ویژه به اشتغال و تولید پایدار، بازسازی 300 هزار واحد مسکونی فرسوده و توجه به معیشت مردم از نقاط مثبت این بودجه است.
به منظور روشنگری و شفاف سازی بودجه 98 برخی نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به بیان پاره ای از زوایا و نقاط قوت این لایحه در شرایط اقتصادی کنونی پرداخته اند که تلاش شده در چنین شرایطی این لایحه با ضعف بسته نشود و نسبت به سال های گذشته شفاف تر باشد.

** وضعیت شفاف یارانه و اعتبارات عمرانی در بودجه 98
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: اعتبارات عمرانی در این لایحه یکی از مواردی است که نشان می دهد سعی شده سهم بیشتری به این بخش تعلق گیرد.
احمد صفری ادامه داد: در این لایحه وضعیت یارانه ها شفاف تر شده و سهم بیشتری به آن تعلق گرفته و کمبودی وجود ندارد این در حالی است که در گذشته همواره عنوان می شد که بودجه این بخش بسیار اندک است.
صفری یادآور شد، سال به سال مسایل بودجه ای در حال شفاف شدن است، اعتبارات 98 مدیریت شده و از وابستگی آن به نفت کم شده و بر مالیات و صادرات بسته شده است.

** توجه به معیشت مردم در بودجه آینده
کالاهای اساسی در لایحه بودجه 98 با ارز چهار هزار و 200 تومانی تهیه می شود و سعی شده یارانه دهک های پایین جامعه به خوبی دیده شود.
در همین راستا عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه و نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی به ایرنا اظهار داشت: یکی از نقاط قوت لایحه این است که در بخشی تلاش شده به معیشت مردم توجه بیشتری شود.
حجت الاسلام جواد حسینی کیا ادامه داد: ولی بودجه شرکت های دولتی نسبت به بودجه عمومی زیاد است یا دولت باید تفکیک کند و یا اگر در لایحه می آورد مجلس براین بخش نظارت کند.
وی یادآور شد، برخی تبصره ها به سمت شفاف سازی و بخش دیگر به صورت عملکردی پرداخته شده که همین امر موجب شده به نسبت یک تا 2 سال گذشته بودجه نهاد فرهنگی و امنیتی کاهش محسوس پیدا کرده است.

** کاهش هزینه جاری برای عبور از تحریم تاثیرگذار است
حسینی کیا در پاسخ به این سوال که این لایحه تا چه اندازه می تواند شرایط تحریم را جبران کند، افزود: اگر به نسبت هزینه ها جلو رود و اگر بودجه جاری کم شود در تحریم ها موفق خواهد بود.
وی معتقد است، بودجه جاری کشور سنگین است و برای عبور از تحریم ها باید این بودجه محدودتر شود تا هزینه داخلی دولت پایین بیاید، باید بخش بیشتری از اعتبارات به سمت تولید و اشتغال سوق داده شود.

** 110هزار میلیارد تومان برای بخش خدماتی و رفاهی
در ادامه نماینده حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه، هرسین، بیستون و دینور در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: برای بودجه 98، متناسب با شرایط 110 هزار میلیارد تومان برای خدمات حمایتی و رفاهی دیده شده است.
حسن سلیمانی در خصوص برخی سیاه نمایی ها در خصوص لایحه بودجه 98 گفت: هرشخص متناسب با نوع اندیشه خود در این زمینه نظر می دهد ولی بدیهی است در شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی و براساس سایر امکانات، تلاش شده به هرشکل ممکن از فشار بر مردم کاسته شود و امکان استفاده از منابع عمومی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم و رفع تحریم فراهم شود.
سلیمانی ادامه داد: همراهی و هماهنگی خوبی در کمیسیون بودجه با مسئولان دولتی وجود دارد و تلاش می کنیم متناسب با نیازها، امکانات و قابلیت هایی که در استان است، سطح منابعی که دولت اختصاص داده را حفظ کنیم.

** با توجه به قرارگیری در بحران، بودجه مطلوب است
سلیمانی معتقد است، با توجه به قرارگیری در بحران کنونی اقتصادی، بودجه 98 قابل قبول است که با درایت رهبری، کارشناسی مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق به ثمر خواهد رسید.
این نماینده یادآور شد، همه تلاش این است که واقع گرایی کنیم و از سیستم هایی که موجب تخیل پردازی و نگاهی غیرواقع گرانه شود دوری کرده و به نحوی عمل شود که این بودجه محقق شود و مردم به آرامش خاطر برسند.

** رشد سهم اعتبارات هزینه ای و سرمایه ای استان
وی با اشاره به افزایش سهم اعتبارات استان کرمانشاه در لایحه بودجه 98 ادامه داد: اعتبارات هزینه ای استان در سال 97 نسبت به سال 96، شامل حقوق و مزایای مستمر و سایر اعتبارات هزینه ای که در قالب حقوق توسط دستگاه های استان دریافت می شود به میزان 14 و 43 دهم درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: از همین رو جایگاه ما در بین استان ها در سال 97 در ردیف 18 قرار دارد یعنی پایین تر از رشد میانگین کشوری قرار داشتیم.
سلیمانی افزود: اما امسال برای بستن لایحه بودجه 98، شاهد نگاه ویژه دولت در راستای افزایش سهم استان در زمینه حقوق و مزایا هستیم که به دلیل تلاش استاندار و نمایندگان مردم در مجلس در برگزاری جلسات با وزیر کشور آقای نوبخت است که واقعیات استان ناشی از عدم پرداخت برخی هزینه های پرسنلی و معطل بودن وضعیت تعداد زیادی از کارکنان دستگاه های مختلف اجرایی که هنوز تبدیل وضعیت نشده و یا مطالباتی دارند، است.
سلیمانی ادامه داد: این سهم از 24 و 75 درصد رشد به نسبت سال 97 برخوردار است و اکنون جایگاه دوم افزایش در کشور را دارد.
وی گفت: در جذب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای (عمرانی) ملی در سال 97 نسبت به 96 رشد منفی داشتیم که در سال 98 از عددی معادل 55 درصد رشد برخوردار شده ایم که به 576 میلیارد تومان رسیده است.
این نماینده اضافه کرد: موارد فوق از محل اعتبارات ملی است که جدا از بودجه استانی است.

** تقویت بخش خصوصی و افزایش حقوق کارکنان
در پایان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: با توجه به اینکه در شرایط سختی از سوی دشمن با اعمال تحریم ها و تنگناهای اقتصادی قرار گرفته ایم اما بودجه براساس توانمندی های داخلی و عبور از بحران در بهترین وجه ممکن تعریف شده است.
عبدالرضا مصری از توجه ویژه به معیشت به عنوان یکی از نقاط مثبت بودجه یاد کرد و افزود: در این بخش سعی شده تا فشار زیادی بر مردم تحمیل نشود.
مصری توجه به اعتبارات اشتغال را یکی دیگر از نقاط مثبت بودجه دانست.
وی اظهار داشت: با وجود اینکه شرایط عادی نداریم ولی 20 درصد برای صندوق توسعه ملی منظور شده که برای تقویت بخش خصوصی است.
این نماینده اضافه کرد: افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان گرچه هنوز کامل نیست ولی با توجه به شرایط اقتصادی موجود می توان از آن به عنوان نقاط قوت بودجه به حساب آورد.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.