به گزارش خبرنگار ایرنا ، مرادعلی تاتار روز سه شنبه در کارگروه آب و خاک قصرشیرین در فرمانداری افزود: از مجموع این اراضی کشاورزی ، 2 هزار و 100هکتار از زمین های پایین دست نواحی 4 و 5 زاگرس و یک هزار هکتار نیز در پایاب سد تنگه حمام قرار دارد که آماده کشت است.
وی اظهار داشت: با زیرکشت رفتن این اراضی در مجموع میزان برداشت سالیانه محصولات زراعی و باغی که هم اکنون 40 هزار تن است به بیش از 50 هزار تن خواهد رسید و تحول بزرگی را در رونق اقتصادی و کشاورزی به دنبال دارد.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: بخش کشاورزی این شهرستان از جمله ظرفیت های مثبت است که با بهره برداری از آب سدها و تغذیه شبکه های زیردست، هشت هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان آبی خواهد شد.
تاتار افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 233 میلی متر و از فروردین امسال تا امروز 361 میلی متر باران در قصرشیرین باران باریده است که نسبت به پارسال افزایش چشم گیری داشته است.
وی گفت: در سال زراعی جاری 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت غلات و سبزی و صیفی از جمله گندم ، جو ، باقلا، نخود ، سیب زمینی ، چغندر و کلزا اختصاص یافته است.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین اضافه کرد: همچنین سامانه گرمسیری بزرگ ترین پروژه عمرانی غرب کشور و از طرح های بزرگ دولت برای اشتغالزایی است که تلاش های زیادی برای بهره برداری از آن انجام شده است و در مسیر تکمیل این طرح و رسیدن آب به کشاورزان منطقه مشکلات جزیی وجود دارد که رفع می شود.
وی گفت: طرح سامانه گرمسیری از طرح های کلان در حوزه منابع آبی کشور است که اجرای طرح سامانه گرمسیری بیش از 120 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان های ایلام و کرمانشاه را زیرپوشش خود قرار می دهد.
با اجرای طرح سامانه گرمسیری، حدود 900 میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که طبق گفته مسئولان بزرگترین دستاورد اجرای این طرح بزرگ، آبی کردن 50 هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین است.
هم اکنون قصرشیرین 31 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.
محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی ، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.
شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت دارد.
3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.