در این گزارش آمده است: نیمه نخست سال 97 تکانه های افزایش قیمت ها به بازار کالا هم رسید و با وجود تمهیدات دولت از جمله تودیع دلار با نرخ چهار هزار و200 تومان برای واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای ضروری عملاً کاهش قیمت ها برای خریداران محسوس نشد و در این رهگذر تنها جیب عده ایی سودجو پر شده است.
تابستان اوج درگیری کشور با مشکلات ارزی و تحریم ها و هجوم خریداران به بازار، سبب شد کالاها در انبار محتکران احتکار شوند و یا با قیمت های توافقی، غیرمنصفانه و غیرقانونی به مشتریان عرضه شوند.

** قیمت های بزرگ لوازم خانگی کوچک
پس از فروکش کردن تب تابستانی خرید و همچنین ثبات لرزان پاییز، بر آن شدیم در اولین ماه زمستان اوضاع بازار در بخش لوازم خانگی کوچک که شامل لوازم برقی سبک و انواع سرویس های آشپزخانه هستند و گمان می کردیم کشور در این حوزه به دلیل خودکفایی نسبی مواد اولیه، وجود کارخانه جات متعدد داخلی، کمتر دچار مشکل شده باشد را از نظر بگذرانیم.

** چوب لای چرخ دولت
در همین رابطه وزیری صاحب فروشگاه لوازم خانگی سبک در خیابان مدرس در گفت و گویی با شهرمن اوضع اقتصادی کنونی را ناشی از عدم در اولویت قرار دادن بهبود اقتصادی توسط مسئولان و چوب لای چرخ گذاشتن برنامه های اقتصادی دولت دانست و افزود: کاش رسانه های جمعی، بخصوص صدا و سیما، درد دل های بی پرده کسبه را شفاف و صادقانه منعکس می کردند ما قبلاً هم در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد شاهد موج گرانی بوده ایم. اگر خاطرتان باشد در آن برهه زمانی، قیمت پراید از هفت میلیون به 21 میلیون تومان رسید اما در آن زمان اعتراض به چند برابر شدن قیمت ها مثل امروز پررنگ نبود، زیرا امروز عده ای قصد دارند در کار دولت برای ترمیم اوضاع اقتصادی اخلال به وجود بیاورند.

** کاهش فروش از هفت میلیون در روز به صفر
وی با اشاره به رابطه معکوس قیمت ها و قدرت خرید مردم گفت: «همه جنس ها و کالاها گران شده اند و البته با درصد های مختلف، در بخش هایی مثل ظروف بلوری و چینی واپال ایرانی افزایش قیمت ها زیر صد درصد بوده اند اما لوازم برقی سبک و کالاهای خارجی افزایش چند برابری داشته اند، به عنوان مثال یک مدل اتویی در مغازه دارم که تا 6 ماه پیش خودم آن را 100 هزار تومان می خریدم و اکنون قیمت خرید آن برای مغازه دار به 500 هزار تومان رسیده است.
وزیری اضافه کرد: در بازار نرمال پارسال حداقل روزی هفت میلیون تومان فروش داشتم اما حالا گاهی سه روز پشت سرهم هیچ فروشی ندارم. مثلاً همین سه روز اخیر حتی یک هزار تومان هم دشت نکرده ام.

** کاش پارسال می خریدم
با گذر از راسته بازار لوازم خانگی در بازار اسلامی هم متوجه افزایش فاحش قیمت ها ظرف مدت چند ماه گذشته می شویم.
جملاتی نظیر کاش پارسال قسطی خریده بودمش! چقدر گران شده! شاید مغازه ای با قیمت قدیم داشته باشد! دلار ارزان شده پس چرا قیمت ها کمتر نشده اند و... بین مشتریان و فروشندگان رد وبدل می شود.
حکایت افزایش بی حساب و کتاب قیمت کالاها حتی درمورد اجناسی هم که مواد اولیه شان وارداتی نیست، واقعیت تأسف باری است که در بازار حکمفرما است.

** شرکت های سودجویی که از آب گل آلود ماهی می گیرند
طاهری از کسبه راسته بازار لوازم خانگی بازار اسلامی که در کار سرویس های چینی و ظروف غذا خوری فعالیت دارد، با بیان اینکه با وجود افزایش چشمگیر قیمت های انواع سرویس های غذاخوری نسبت گران شدن آن ها در تمام شرکت ها یکسان نیست، گفت: برخی شرکت های داخلی محصولات خود را زیاد گران نکرده اند ولی تعداد دیگری از شرکت ها ازآب گل آلود ماهی گرفته اند و قیمت اجناس خود را بدون نظارت وغیر منصفانه بالا برده اند.
به عنوان مثال همین سرویس های اُپال* ایرانی سال گذشته قیمت فروشش حدود 150 الی 160 هزار تومان بود و در شرایط فعلی 220 هزار تومان به فروش می رسند. سرویس های چینی ایرانی هم به طور متوسط چیزی حدود 100 الی 150 تومان افزایش قیمت داشته اند ولی در مورد اجناس خارجی افزایش قیمت ها خیلی بیشتر است.
وی در خصوص کسادی بازار گفت: به واسطه صعود قیمت ها مشتری ها کم شده اند، قبلاً در روز حداقل 10 مشتری داشتم درصورتی که در حال حاضر یکی دو یا نهایتاً سه مشتری به خرید مبادرت می کنند. آن ها هم کمتر از نیاز واقعی که دارند می خرند و اکثر مشتریان اظهار می کنند با وجود نیازشان به تعداد بیشتری جنس، خرید مابقی مایحتاج خود را به آینده موکول می کنند و فعلاً به سبب کاهش قدرت خرید به اصطلاح فقط کار خود را راه می اندازند.

** درخواست کسبه ثبات بازار است
وی افزود: «حرف ما این است که ثبات وجود داشته باشد تا تکلیف بازار، تاجر، تولید کننده و مصرف کننده معلوم شود، مثلاً اگر قرار است دلار 15 هزار تومان باشد حرفی نیست، فقط روی همین قیمت تمام شود و ثابت بماند تا تکلیفمان را بدانیم. نوسانات ارز عامل بزرگ خرابی بازار است».

** کاهش نرخ ارز کاهش قیمت ها را در پی ندارد
واقعیت این است که درروزهای اخیر با وجود روند نزولی نرخ ارز شاهد کاهش قیمت کالاها نبوده ایم و از یک سو، تولید کنندگان و توزیع کنندگان عمده ادعای بالاتر بودن ارزش واقعی اجناس خود را دارند و از سوی دیگر خریداران به امید کاهش قیمت ها خرید نمی کنند و فعلاً دست نگه داشته اند.
سردرگم هستیم که این وضعیت به کجا ختم می شود، در این برهه زمانی اقشار آسیب پذیر با درآمد پایین حجم بزرگ دیگری از مشکلات به کوله بار قبلی شان اضافه شده و در میان ترس و نامیدی منتظر آینده مبهم اوضاع اقتصادی هستند.
همه اجناس اُپال در بازار اصطلاحاً آرکوپال نامیده می شوند درصورتی که 'آرک' نام تجاری یک شرکت فرانسوی است که اولین بار این ظرف نازک و مقاوم را جسن چینی و بلور روانه بازار کرد. همین داستان برای کالاهای دیگری نظیر کلینیکس در بازار تکرار شده است.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.