به گزارش ایرنا، بهرام بهروش روز سه شنبه با حضور در دفتر مرکز ایرنا کرمانشاه، ضمن قدردانی از زحمات خبرگزاری جمهوری اسلامی در نشر اخبار کشتی زوران و هیات بازی های بومی محلی استان کرمانشاه، اظهار داشت: زمانی که موضوعی مورد تاکید و حمایت رسانه ها قرار بگیرد، بدون شک نتایج اثربخش آن برای همگان قابل مشهود خواهد بود.
او در ادامه با بیان اینکه ورزش زوران با وجود مدعی بودن استان های زاگرس نشین، با پیگیری ها و تلاش های مکرر هیات ورزش های روستایی و بازی های بوم محلی استان کرمانشاه، به نام این استان به ثبت ملی رسید، افزود: درصدد ثبت جهانی آن هستیم و در این زمینه از تمامی محققان و پژوهشگران ورزشی دعوت می کنیم هرگونه اسناد و اطلاعاتی در زمینه این رشته ورزشی قدیمی و ریشه دار دارند به منظور ثبت در اختیار این هیات قرار دهند.
بهروش گفت: براین اساس باید نسخ خطی و منابع موجود در این راستا جمع آوری و به مراجع علمی ارسال کنیم.
رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان کرمانشاه در ادامه به ضرورت این کار برای حفظ ورزش های اصیل و باستانی و پررنگ کردن آنها در جامعه اشاره کرد و گفت: خاستگاه زوران کرمانشاه و شهرستان کنگاور است و ثبت جهانی آن به نام استان می تواند گام مهمی در این راستا باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه به دنبال احداث یک گود زوران ورزشی برای برگزاری مسابقات کشتی زوران در سطح ملی و بین المللی هستیم، افزود: در صورت همکاری و حمایت خیرین و ورزش دوستان کنگاوری این گود زوران در روستای رحمت آباد کنگاور احداث خواهد شد.
بهروش با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تاکنون مبلغ 30 میلیون تومان اعتبار برای ساخت یک گود زوران در روستای رحمت آباد کنگاور به عنوان روستای پاک، تخصیص داده است، افزود: با رایزنی های که با سلیمانی نماینده کنگاور در مجلس شورای اسلامی انجام داده ایم، به زودی جلسه ای با ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور برای جذب اعتبار برای ساخت گود زوران برگزار می کنیم.
رئیس کمیته انجمن زوران کشور با بیان اینکه تلاش می شود علاوه بر ساخت گود زوران، پیست اسب سواری، موزه ورزشی و مجموعه های خدماتی و رفاهی نیز ساخته شود، اظهار امیدواری کرد با احداث یک دهکده توریستی ورزشی، کنگاور را به عنوان پایلوت زوران کشور معرفی کنیم.
رئیس انجمن زوران کشور یادآور شد: بنا داریم سال 98 با برگزاری مسابقات مختلف در کنگاور به تثبیت زوران در کشور همانند رشته های آلیش، چوخه و ... کمک کنیم.
رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به شناسایی 105 بازی بومی این استان، بیان کرد: تدوین دایره المعارف جامع بازی های بومی - محلی در اولویت این هیات قرار دارد.
در پایان این جلسه، رئیس انجمن زوران کشور و رئیس هیئت بازی های بومی محلی استان کرمانشاه از رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه با اهدای لوح، تقدیر به عمل آورد.
فرشاد احمدوند، نائب الرئیس هیات بازی های بومی محلی استان کرمانشاه نیز در این جلسه حضور داشت.
سابقه ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در کنگاور به 60 سال گذشته بر می گردد. هم اکنون حدود 40 نفر در کنگاور بصورت فعال مشغول این ورزش باستانی هستند.
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.