به گزارش خبرنگار ایرنا، مسکن مهر شهید شیرودی سرپل ذهاب 24 بلوک 24 واحدی است که در زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان 96 بسیاری از دیوارهای آن فروریخت اما ستون ها و بیشتر سقف هایش سالم ماند.
کار بازسازی و مقاوم ‌سازی بلوک‌ها هر چند دیر و آهسته اما سرانجام از اوایل سال 97 در دستور کار قرار گرفت؛ چون سازه سه بلوک سست شده بود، به تشخیص کارشناسان فنی کاملا تخریب شدند تا دوباره ساخته شوند.
در بهار، زمستان و پاییز امسال هزاران مالک خسارت ‌دیده، صاحبِ خانه جدید شدند اما انتظار مالکان مسکن مهر برای بازسازی و مقاوم‌ سازی واحدهایشان همچنان ادامه دارد و همین موضوع سبب فشار روحی بیشتری بر این قشر ضعیف شده است.
حمید دیمویی، رئیس ستاد معین بازسازی بنیاد مسکن استان اصفهان که مدیریت بازسازی مسکن مهر سرپل ذهاب را بر عهده دارد، اوایل آبان 97 به ایرنا گفته بود: تا پایان سال 6 بلوک و تا نیمه اول سال آینده 15 بلوک را مقاوم سازی می کنیم و سه بلوک تخریبی نیز تا آخر پاییز 98 بازسازی می شود.
مسعود شریفی، مدیر‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اما چند روز بعد به هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه قول داد که «تا پایان آذر 6 بلوک مسکن مهر سرپل ذهاب آماده تحویل به مالکان می شود، 15 بلوک هم تا پایان سال و سه بلوک تخریب شده هم تا خرداد 98 تکمیل خواهد شد.»
بازوند به شریفی تاکید کرد که این وعده را ثبت و با جدیت پیگیری می کند؛ وعده‌ای که البته پیش از آن در لیست تعهدات اداره ‌کل راه و شهرسازی در قبال زلزله زدگان ثبت شده بود.
خبرنگار ایرنا برای دریافت نظرات مسعود شریفی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه روز یکشنبه ( دوم دی ماه ) با وی تماس گرفت اما موفق به مصاحبه نشد.

** آخر پاییز و نوبت شمارش جوجه‌ها
دیروز برگ آخر پاییز 97 هم ورق خورد و زمان شمارش جوجه‌ها رسید اما خبری از تکمیل حتی یک واحد مسکن مهر شهید شیرودی نشد.
این در حالی است که تاکنون بیش از 77 هزار واحد شخصی‌ ساز خسارت دیده تعمیر و بازسازی شده اند؛ رضا خواجه ای، رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اواخر آذر 97 به ایرنا گفت: عملیات ساخت 20 هزار و 500 واحد مسکونی تخریب شده و تعمیر 56 هزار واحد مسکونی پایان یافته است.
شاید تعلل مسئولان راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر سرپل ذهاب بود که سبب شد استاندار کرمانشاه چند بار از پیشرفت کُند این طرح انتقاد کند.

** زمان جدید بهره برداری
پیگیری خبرنگار ایرنا در باره مسکن مهر سرپل ذهاب حاکیست که هیچ واحدی پیش از دهه فجر امسال تحویل مالکان نمی شود.
رئیس ستاد معین بازسازی بنیاد مسکن استان اصفهان وعده اولیه خود را جلوتر آورد و به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود بارندگی‌های اخیر، تا دهه فجر امسال هشت بلوک را آماده تحویل به مالکان می کنیم.
به گفته دیمویی «هفت بلوک دیگر هم تا پایان سال، 6 بلوک تا پایان خرداد 98 و سه بلوک تخریب ‌شده هم تا پایان شهریور سال آینده تکمیل و کلید آن تحویل مالکان می شود.»

** ضرورت هزینه 13 میلیون دیگر برای هر واحد
البته مقاوم سازی و بازسازی مسکن مهر سرپل ذهاب با مشکلاتی هم دست به گریبان است از جمله «گران شدن مصالح و نیروی کار» که علیرضا شوشتریان، مدیر اجرایی پروژه مسکن مهر سرپل ذهاب به آن اشاره کرد و خواستار کمک مسئولان برای کاهش این مشکلات شد.
از سوی دیگر به گفته رئیس ستاد معین بازسازی بنیاد مسکن استان اصفهان همکاری برخی مالکان مسکن مهر شهید شیرودی مطلوب نیست و لازم است آنان اجازه دهند که کمک بلاعوض دریافتی‌شان از دولت (هر واحد 13 میلیون تومان) در این پروژه هزینه شود.
آنچنان که دیمویی عنوان کرد، تاکنون برای هر واحد 35 میلیون تومان از محل بیمه مسکن مهر هزینه شده اما طبعا این مبلغ کافی نیست و نیاز به کمک های بلاعوض 13 میلیونی دولت هم هست.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب رخ داد که 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.
البته در زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه چهارم آذر 97 هم 771 مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.
مسئولان ارشد استان گفته اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی را تا پایان امسال و واحدهای شهری را تا نیمه اول سال 98 تکمیل می کنند.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.