به گزارش ایرنا سید مصطفی آیت الهی موسوی روز پنجشنبه در نشست بازآفرینی شهری در محل استانداری کرمان افزود: 288 هزار و 125 نفر بر اساس سرشماری سال 85 در بافت های فرسوده شهری این استان ساکن هستند و امروز این آمار به بیش از 350 هزار نفر رسیده است.
وی تصریح کرد: نسبت جمعیت شهرهای استان کرمان به فضای فرسوده 8.44 درصد است و طرح بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در پنج شهر کرمان، سیرجان، رفسنجان، راور و زرند تکمیل و برای اجرای آن پروژه های متعددی تعریف و برخی پروژه ها مصوب شده و هم اکنون امکان اجرا دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان گفت: تاکنون در مجموع اعتبار 6 هزار و 547 میلیارد تومانی برای پروژه بازآفرینی فضای شهری و بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در شهرهای استان کرمان پیش بینی شده است.
وی افزود: تسهیلات پیش بینی شده توسط رئیس جمهوری (رئیس ستاد بازآفرینی فضای شهری کشور) در کلان شهرها 50 میلیون تومان و 20 میلیون ودیعه اسکان موقت در نظر گرفته شده که برای سایر شهرها 40 میلیون تومان وام ارزان قیمت و 15 میلیون تومان ودیعه اسکان موقت در مراحل متفاوت اجرای این طرح پرداخت می شود.
آیت الهی موسوی عنوان کرد: پیش بینی لازم در بودجه سال 97 برای ارائه تسهیلات احیای بافت فرسوده با پرداخت تسهیلات دولتی صفر درصد و تسهیلات بانکی با سود 18 درصد درنظر گرفته شده است که عملیات اجرایی این طرح قرار بود از امروز با حضور رئیس جمهوری بصورت ویدئو کنفرانس آغاز شود و این طرح از ابتدای سال 97 بصورت جدی پیگیری خواهد شد.
وی به فعالیت های استان کرمان برای اجرای طرح بازآفرینی فضای شهری و بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: تاکنون 17 توسعه گر در استان کرمان برای ورود به این طرح اعلام آمادگی کرده اند و هماهنگی لازم با سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان برای نظارت و طراحی ساختمان ها انجام شده و اداره کل راه و شهرسازی زمین در اختیار پروژه گذاشته شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان افزود: همچنین تخفیفاتی برای صدور پروانه ساخت در نظر گرفته شده و در استان کرمان 7.5 میلیارد تومان تخفیف گذاشته است.
وی اظهار کرد: برای احیا بافت فرسوده استان کرمان بر اساس فراخوان در مجموع یکهزار و 450 مترمربع از اراضی فرسوده در رفسنجان شناسایی شده است.
آیت الهی موسوی با بیان اینکه یکهزار و 589 هکتار بافت فرسوده در شهر کرمان وجود دارد گفت: برای توسعه این شهر باید تراکم در سطح افزایش یابد زیرا درصورت کاهش تراکم شهری، تاسیسات، خدمات زیربنایی و جمع آوری فاضلاب هزینه فراوانی خواهد داشت و در عمل مقدور نخواهد بود.
وی افزود: باید در محدوده شهرهای استان کرمان ضمن جلوگیری از افزایش محدوده ها، تراکم مناسب را در داخل شهرها ایجاد کرد و اگر تراکم محدوده شهر کامل شد شهر توسعه می یابد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان بیان کرد: فضای خالی بسیاری در محدوده شهر کرمان وجود دارد و باید سیاست شهری بر گسترش این شهر به سمت محدوده های داخلی آن باشد لذا زمین های خالی و منازل مسکونی غیربومی فاقد استحکام باید احیا شوند و طرح نوسازی بافت فرسوده اجرایی شود.
وی گفت: همچنین در راستای اهداف طرح بازآفرینی شهری و بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده حمایت از پایان نامه های دانشگاهی و اجرای 16 دوره برای آموزش دانشگران برگزار شده است.
آیت الهی موسوی افزود: در راستای طرح بازآفرینی شهری و بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده ستادی به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شده است و بر این اساس ساختمان های ایمن در مجموعه بافت های فرسوده شهری ساخته خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین قطعات زمین با تملک دستگاه های دولتی، پروانه ساخت و ساز و تاسیسات برق، گاز، آب و تلفن در مجموع یک پکیج به عنوان آورده دولت، جهت ساخت و ساز در اختیار توسعه گران سازنده و سرمایه گذاران قرار می گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان گفت: در مجموع تسهیلات 9 درصد از جمله سهم دولت وامی با بهره صفر درصد و تسهیلات بانکی 18 درصد پیش بینی شده است که در اختیار توسعه گر قرار می گیرد.
وی افزود: تمهیدات طرح و مجموعه اقدامات نظام مهندسی نیز در بودجه سنواتی باید به نحوی باشد که برای شرکت های توسعه گر حداقل هزینه را در پی داشته باشد و پس از ساخت و ساز و اتمام این طرح سهم دولت 50 درصد و سهم توسعه گر نیز حدود 50 درصد می شود.
آیت الهی موسوی با تاکید بر اینکه افراد ساکن در بافت های فرسوده در نهایت در واحدهای ایمن ساخته شده مستقر می شوند اضافه کرد: املاک و ساختمان های فرسوده افراد، در ازای واحدهای بازسازی شده برای احیای بافت فرسوده و فضای ناکارآمد شهری، به دولت داده می شود.
عملیات اجرایی طرح بازآفرینی شهری در استان کرمان همزمان با دیگر استان ها بنا بود از امروز با حضور رئیس جمهوری بصورت ویدئو کنفرانس آغاز شود اما بنا به دلایلی به زمانی دیگر موکول شد.
در زمینه اجرای این طرح ستاد استانی و شهرستانی به ریاست استاندار کرمان و دبیری مدیرکل راه و شهرسازی این استان جلسات متعددی برگزار کرده است و تغییرات در بافت فرسوده در شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان، راور و زرند برای اجرای این طرح ماحصل فعالیت ستادهای استانی و شهرستانی است.
نشست بازآفرینی شهری روز پنجشنبه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان، مدیرکل راه و شهرسازی استان و سایر مدیران دستگاه ها ازجمله شهرداری، شورای شهر و فرمانداران در محل سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار: نجمه حسنی*
7420/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.