کرمانشاه همواره مقصد گردشگران خارجی است؛ هرچند امکان دارد تحت تأثیر عواملی دچار نوسان شده اما هیچگاه از اذهان گردشگری بین‌المللی خارج نشده است.
کرمانشاه؛ سرزمین دلیرمردانی که در دل بذر محبت و دوستی می کارند، آداب و رسومی همراه با احترام و مودت و مهربانی دارند و مهد مهرورزی که بی شک ریشه در این تاریخ اصیل و پر بار دارد، اینجا آرامشگاه ایران زمین است.
سنگ نوشته بیستون بزرگترین سنگ ‌نوشتهٔ جهان که هیبت و عظمتش خیره کننده است، تنها اثر ثبت شده از کرمانشاه در فهرست جهانی یونسکو است که نقش برجسته ها و نقوش زیادی را در خود جای داده است. از کوه بیستون که به معنای جایگاه خدایان است و سنگ نوشته ای به فرمان داریوش بر روی آن به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده تا مجسمه هرکول که از شگفتی های این محوطه تاریخی محسوب می شود.
طاق بستان زیباترین تاریخ مصور ایران با کتیبه های بی نظیر و تصاویر افسانه ای عظمت و بزرگی ایران را در تمام اعصار به رخ جهانیان می کشد. طاق بستان اولین نگاره سنگی جهان نامیده شده است که این لقب باعث فخر ایران و تاریخ و هنر این سرزمین می باشد.
غار قوری قلعه با پیشینه 65 میلیون سال به عنوان بزرگترین غار آبی خاورمیانه، معبد آناهیتا بزرگترین تک بنای سنگی کشور، صحنه؛ پایتخت موسیقی عرفانی ایران، فش؛ دهکده ملی ساخت سازهای سنتی و بهشت دلنواز ریجاب گوشه ای از شکوه و زیبایی این سرزمین است.
مسلما پرداختن به حدود چهار هزار اثر تاریخی و طبیعی در مطلبی کوتاه نمی گنجد. استانی که دارای ده ها سراب و غار کم نظیر است و صدها اثر تاریخی کمتر شناخته شده دارد نیاز به معرفی مفصل تری دارد.
براساس آمارهای رسمی اعلام شده، گردشگر زیارتی که به ایران سفر می‌کند به‌ طور متوسط 200 تا 300 دلار، گردشگر سلامت هزار و 500 تا 2 هزار دلار و گردشگر تفریحی هزار و 700 دلار هزینه می‌کند که میانگین هزینه‌ کرد هر گردشگر ورودی اگر هزار و 500 دلار باشد این رقم معادل صادرات 30 بشکه نفت است.
به گفته مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از ابتدای سال گذشته تا پایان آبان، شاهد ورود سه میلیون گردشگر خارجی به کشور بودیم که امسال این رقم به چهار میلیون و 700 هزار نفر در مدت مشابه رسید که نشان دهنده رشد بسیار خوب و چشمگیر جذب گردشگران خارجی به ایران است.
کرمانشاه طی 6 ماه نخست سال 97 شاهد حضور بیش از 500 هزار گردشگر داخلی و حدود 6 هزار گردشگر خارجی و ورود بیش از 38 هزار نفر خارجی از مرز بین المللی خسروی بوده است.
این حجم استقبال از گردشگری کرمانشاه در حالی روی داده که این استان طی 12 ماه گذشته بیش از 6 هزار بار لرزیده و حتی زلزله هم نتوانسته انگیزه گردشگران خارجی برای سفر به این استان چهار فصل را تضعیف کند.
این میراث گذشتگان برای امروز ایرانیان هست که می‌تواند برای همیشه، آن‌ها را از اقتصاد تک محصولی نفت، نجات دهد.
از طرفی باید یادآور شد علیرغم وجود کم و کاستی های بخش گردشگری، «فرهنگ پذیرش گردشگری» موضوعی است که باید همگان به آن توجه کنند، باید علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها و ارتباطات بین‌المللی، شاهد ارتقای فرهنگ پذیرش گردشگری در بین هم آحاد جامعه باشیم.
*خبرنگار ایرنا
8066/7447/1772
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.