به گزارش خبرنگار ایرنا؛ امید قادری روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در سرسرای اجتماعات بهزیستی کرمانشاه، افزود: اتفاقات خوبی در سالی که گذشت در زمینه حمایت از معلولان از سوی دولت دیده شده است هرچند که تا رسیدن به استانداردترین حالت خدمت به معلولان فاصله بسیاری وجود دارد ولی در این دولت با ترکیب چند عامل گام های بزرگی برداشته شده است.
وی به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان اشاره کرد و گفت: این مقوله مهم ترین گام در راستای تحقق مطالبات جامعه معلولان کشور بود و دولت و مجلس برای تصویب آن تلاش کردند.
قادری ادامه داد: هنگامی که یک قانون تصویب می شود روال آن بدین شکل است که مفاد قانونی، براساس توان و وسع کشور به تدریج اجرایی شود و در سنوات مختلف بودجه ای گنجانده شود.
وی اظهار داشت: پیشگیری از معلولیت ها، یکی از مواردی است که در قانون حمایت از معلولیت ها دنبال می شود چرا که سالانه، 30هزار نوزاد معلول در کشور متولد می شود.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از غربالگری شنوایی به عنوان طرح دیگر یاد کرد و ادامه داد: در سال گذشته از بیش از 760 مورد معلولیت شنوایی در کودکان جلوگیری شد.
وی با بیان اینکه غربالگری بینایی هم اکنون در دست اجرا است گفت: در سال گذشته بیش از 2 هزار و 300 کودک غربالگری شد که اگر صورت نمی گرفت ممکن بود به معلولیت و مشکلات بینایی مبتلا شوند.
وی از آموزش ها برای پیشگیری از انفجار مین و آموزش های مرتبط در بحث رانندگی به عنوان دیگر اقدامات برای پیشگیری از معلولیت در استان یاد کرد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزایش مستمری مددجویان بهزیستی را از اقدامات انجام شده از سوی دولت برای کمک به معلولان دانست و عنوان کرد: دریافتی معلولان سال‌ها بدون احتساب تعداد جمعیت خانوار در حد 50 هزار تومان مانده بود که اکنون به همت دولت به 20 درصد حداقل حقوق قانون کار رسیده و بر اساس تعداد جمعیت خانوار نیز متغیر است.
وی گفت: به علاوه طرحی در دست پیگیری است که بر اساس آن افرادی که معلولیت شدید دارند، حداقل حقوق قانون کار را دریافت کنند که امیدواریم با تلاش نمایندگان این طرح در بودجه امسال بگنجد.
وی با بیان اینکه سه درصد سهمیه استخدام معلولان در آزمون ها گنجانده شده از اشتغال به عنوان دغدغه جدی در بحث معلولان یاد کرد.
قادری در بخش دیگر سخنان ادامه داد: هفته معلولان با حضور استاندار کرمانشاه در گیلانغرب با سرکشی از سه خانواده معلول آغاز شد و تاکنون استانداری در استان نیامده که ماهانه به خانه معلولان سرکشی کند.
وی به اضافه شدن 118 معلول جدید در پی زلزله به بهزیستی استان اشاره کرد و اظهار داشت: با همت دولت و مردم همه خدمات حمایتی مورد نیاز در منطقه برقرار شده هرچند که با سطح مطلوب فاصله داریم ولی براساس ارزیابی سازمان بهداشت جهانی، ایران به عنوان کشور پیشرو در ارایه خدمات معلولان شناخته شده است.
7460/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.