به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز شنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر کرمانشاه که در سرسرای اتاق بازرگانی این استان برگزار شد، افزود: نباید برای کل کشور یک نسخه واحد پیچید باید برای استان های مرزی با توجه به شرایط آنها تصمیم گیری کرد.
وی اضافه کرد: در شرایط تحریم های اقتصادی ، صادرات از استان های مرزی یک فرصت و مزیت برای رونق اقتصادی این مناطق است و باید این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
بازوند در ادامه مطالبه صادرکنندگان برای ایجاد زیرساخت های استاندارد در بازارچه ها و مرزهای رسمی را به حق دانست و بیان داشت: اعتبارات ایجاد این زیرساخت ها در سطح ملی در حال پیگیری است.
او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کرمانشاه از نظر امنیت برای سرمایه گذاری هیچ مشکل عامی ندارد و سرمایه گذاران با خیال راحت در هرجای این استان می توانند سرمایه گذاری کنند.

** سال 97 از نظر شاخص های اقتصادی وضعیت خوبی داشتیم
استاندار کرمانشاه در ادامه بیان داشت: با وجود زلزله در غرب استان، در طول یک سال گذشته از نظر شاخص های اقتصادی وضعیت خوبی داشتیم.
او افزود: درست است در نرخ بیکاری کشور هنوز جایگاه اول را داریم ولی در طول یکسال گذشته از 21.6 درصد نرخ بیکاری به 16.4 درصد در تابستان رسیده ایم و از نظر نرخ فضای کسب و کار نیز از رتبه 31 کشور به 28 درصد و از نظر ایجاد اشتغال هم جزء هشت استان برتر و از نظر مشارکت اقتصادی نیز تا رتبه 6 کشور پیش رفته ایم و این یعنی کارهای خوب و امیدوارکننده ای شده است.
وی همچنین اعلام کرد: در بحث اشتغال روستایی استان کرمانشاه 205 میلیارد تومان به هزار و 816 طرح اشتغال زا اختصاص داده است که به طور میانگین برای هر طرح 112 میلیون تومان پرداخت شده است.

** بخش خصوصی کرمانشاه بسیار ضعیف است
مقام عالی دولت در استان کرمانشاه با اشاره به هزار و 500 میلیارد تومان اعتبارات اقتصادی و اشتغالزایی استان در سال گفت: بخش خصوصی استان توان جذب این اعتبارات را ندارد، در بحث اشتغال روستایی بالاترین طرح ها 112 میلیون تومان اعتبار داشته و این یعنی بخش خصوصی بسیار ضعیف است.
بازوند با بیان اینکه شرایط برای سرمایه گذاری در استان مهیا است فقط باید سرمایه گذاران پای کار بیایند، اظهار داشت: شاید بروکراسی اداری جاهایی ایرادهایی داشته باشد ولی مشکل اصلی از ضعیف بودن بخش خصوصی است.
او در ادامه به اختصاص 550 میلیون ارز از محل توسعه صندوق ملی به استان اشاره کرد و گفت: 80 درصد این اعتبارات ارزی در بنگاه های اقتصادی بزرگ مانند پالایشگاه و پتروشیمی ها جذب شد زیرا که بخش خصوصی نتوانست آن را جذب کند.
استاندار کرمانشاه در ادامه اقدام های اقتصادی استانداری در طول یک سال گذشته را تشریح کرد و گفت: در سال جاری 162 میلیون یورو سرمایه خارجی برای احداث بیمارستان خصوصی جذب شده و 17 قرار داد واگذاری 47 هکتار اراضی نیز بسته شده است.
بازوند در ادامه استان را در ارائه خدمات عمومی چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی ضعیف قلمداد کرد و گفت: دولت و بخش خصوصی باید با هم افزایی این ضعف را جبران کنند.
وی همچنین گفت: در 2 مرز شیخ صله و سومار همه زیرساخت های آب و برق تامین شده است.
در این همایش از 13 صادرکننده برتر استان کرمانشاه با اهدای لوح و جوایزی تجلیل شد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 371 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و 6 درصد از کل صادرات ایران از پنج بازارچه مرزی آن صادر می شود.
8066/3209
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.