به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آمارهای ارائه شده هم اکنون در کشور حدود سه میلیون نفر به صورت مستقیم با مواد مخدر سروکار دارند و به نوعی مصرف کننده دائمی آن به حساب می آیند.
به تازگی نیز به خاطر دسترسی آسان مردم و بخصوص جوانان به انواع مواد مخدر شاهد شیوع این پدیده در جامعه بوده ایم به گونه ای که حتی طبق اعلام مسئولان مربوطه سن اعتیاد در یکی 2 سال اخیر کاهش یافته است.
طبق اعلام معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، سن اعتیاد در این یکی 2 سال اخیر از 23 سال به 21 سال کاهش یافته که این خود می تواند زنگ خطری برای جامعه ما باشد.
افزایش جمعیت حاشیه ای در شهرهای بزرگ که حاصل مهاجرت از روستاهاست نیز می تواند یکی از عوامل شیوع اعتیاد در جامعه و کلانشهرها باشد.
از مصرف تفننی مواد مخدر که در بین جوانان شیوع زیادی دارد را نباید به دست فراموشی بسپاریم، یادمان باشد بسیاری از افراد معتاد با تعارف یک سیگار از سوی دوست یا آشنایی به این دام گرفتار شده اند.
ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه شامگاه چهارشنبه با حضور دستگاه های عضو و جمعی از مسئولان استانی به ریاست استاندار کرمانشاه تشکیل شد و حاضران هر یک به مواردی برای ریشه کنی پدیده اعتیاد اشاره کردند.

** ارائه خدمات ترک اعتیاد به یک هزار و 151 معتاد
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در این جلسه گفت: در هشت ماهی که از سال جاری سپری شده این اداره کل در راستای مسئولیت و وظیفه ای که بر عهده داشته به یک هزار و 151 فرد معتاد خدمات ترک اعتیاد ارائه کرده است.
امید قادری ، با بیان اینکه 570 نفر از این تعداد معتادان تکراری و یا به اصطلاح متجاهر هستند، گفت: در مجموع 66 هزار نفر- روز خدمات به این افراد در کمپ ماده 16 بهزیستی ارائه شده است.
وی ، هزینه نگهداری افراد معتاد را تا امروز 10 میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: این مبلغ تمام اعتباری بود که برای امسال در نظر گرفته شده بود و برای چهار ماه باقیمانده تا پایان سال با مشکل مواجه هستیم.
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته طبق قانون معتادی که یک دوره درمانی کامل را در مراکز ترک اعتیاد می گذراند و بازهم به سراغ اعتیاد می رود به عنوان متجاهر شناخته شده و طبق قانون مجرم است و باید سایر نهادها مثل پلیس و دستگاه قضائی به قضیه ورود پیدا کرده و برابر قانون با آن ها برخورد شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت فعلی کمپ ترک اعتیاد بهزیستی، گنجایش برای پذیرش دیگر افراد معتاد بسیار محدود شده و از این نظر در مضیقه قرار داریم.
قادری در پایان گفت: برای ادامه خدمات رسانی به معتادان و گسترش فضاهای موجود، به حدود 6 میلیارد ریال دیگر تا پایان سال نیازمندیم که طبق مکاتبه با مسئولان کشوری عنوان کرده اند این رقم باید از داخل خود استان تامین شود.

** توان جمع آوری 48 ساعته تمام معتادان و خرده فروشان را داریم
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به آمادگی پلیس برای جمع آوری تمامی معتادان و خرده فروشان مواد مخدر ظرف مدت 48 ساعت، گفت: کمبود فضای مناسب برای نگهداری این افراد مانع از انجام این کار شده است.
سردار منوچهر امان اللهی یادآور شد: پلیس هیچ مشکل و محدودیتی برای برخورد و جمع آوری این افراد ندارد و طرح های پاکسازی نیز به صورت مکرر توسط عوامل انتظامی در محلات مختلف بخصوص محله های حاشیه ای و آلوده اجرا می شود.
وی گفت: تنها در چند ماه اخیر طرح پاکسازی در 117 محله استان که کار توزیع مواد مخدر در آن انجام و آلوده به وجود معتادان بود اجرایی شد و علاوه بر کشف مقادیر بسیار زیادی مواد مخدر، افراد زیادی دستگیر و مراکز توزیع متعددی نیز با همکاری دستگاه قضائی پلمب شد.
رئیس پلیس استان کرمانشاه ادامه داد: علاوه بر آن از ماموران کلانتری ها نیز خواسته ایم که به صورت روزانه با خرده فروشان مواد مخدر برخورد و نسبت به دستگیری معتادان متجاهر اقدام کنند.
وی گفت: در صورت افزایش فضای نگهداری معتادان و خرده فروشان مواد مخدر در کمپ های ترک اعیتاد و زندان های استان، به طور قطع برخورد شدیدتری با این دسته از افراد صورت می گیرد و فضای امن تری را شاهد خواهیم بود.
سردار امان اللهی در پایان و با تاکید بر اینکه پلیس بیش از ظرفیت خود در بحث برخورد با پدیده اعتیاد کار کرده است، خواستار مشارکت سایر دستگاه های عضو شورای مبارزه با مواد مخدر استان برای برخورد با این پدیده شد.

** مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته راه اندازی می شود
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه نیز در این جلسه از راه اندازی مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: مرحله اول این مرکز به منظور آموزش و ایجاد اشتغال برای معتادانی که موفق به ترک شده اند بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه این مرکز در شهرستان کنگاور قرار دارد، گفت: ساخت آن از مدتی پیش در زمین به مساحت 19 هکتار و با اعتباری در حدود 40 میلیارد ریال آغاز شده و با روند پیشرفتی که پروژه دارد در ایام الله دهه فجر شاهد بهره برداری از فاز اول آن خواهیم بود.
شمشیری همچنین با اعلام اینکه مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته ظرفیت پذیرش و ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر را دارد، افزود: این افراد توسط مربیان فنی و حرفه ای تحت آموزش قرار می گیرند و پس از کسب تخصص در همین مرکز و تا زمانی که بتوانند مستقل شوند نگهداری و مشغول به کار خواهند شد.
این مقام مسئول یادآوری کرد: هم اکنون و طبق بررسی های انجام شده حدود 70 درصد از افرادی که دوران ترک را سپری می کنند پس از خروج از کمپ ها از آن ها جایی که حمایت نمی شوند دوباره به سمت مواد می روند، گفت: احداث این مرکز می تواند گام بزرگی در راستای سالم نگه داشتن آن ها باشد.
وی در پایان یکی دیگر از مزیت های مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته را وجود 457 واحد مسکونی عنوان کرد و گفت: معتادان بهبود یافته ای که خانه و خانواده ای ندارند می توانند در این واحدها ساکن شوند و در کنار آن با اشتغال، هزینه های زندگی خود را نیز تامین کنند.

** مبارزه با موادفروشان نیازمند عزم همه دستگاه هاست
استاندار کرمانشاه گفت: مبارزه با فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر نیازمند عزم جدی تمامی دستگاه های اجرایی است و مدیران ذیربط ادارات و نهادها همه به یک اندازه برای ریشه کنی این پدیده زشت مسئولیت دارند.
هوشنگ بازوند با بیان اینکه امروز نسل جوان به شدت در معرض آسیب اعتیاد قرار دارد، نسبت به آمارهای منتشره در خصوص کاهش سن اعتیاد هشدار داد و افزود: باید برای مقابله با این پدیده و بلای خانمان سوز فکری اساسی کرد تا بتوانیم جوانان خود را از گرفتار شدن در دام آن نجات دهیم.
وی با بیان اینکه استان ما کم و بیش درگیر بحث مواد مخدر و اعتیاد است، گفت: قدم اول برخورد با خرده فروشان در سطح محله های آلوده و حاشیه ای است تا دسترسی مردم و بخصوص جوانان به مواد کاهش یابد.
بازوند تصریح کرد: برای این کار نیز باید همه دستگاه های اجرایی و مسئول پای کار باشند و با خرده فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر به صورت قانونی و به شکل قاطعانه برخورد کنند.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه همه ما به تنهایی از نیروی انتظامی انتظار داشته باشیم که به قضیه ورود کرده و همه افراد را دستگیر کند کار درستی نیست و به طور قطع راه به جایی نخواهد برد، ادامه داد: بحث دستگیری و برخورد با خرده فروشان و معتادان یک موضوع است و بحث نجات جان افراد گرفتار به این بلای خانمانسوز یک بحث دیگر، همه دستگاه های مسئول اگر به خوبی ورود پیدا کنند می توانیم شاهد کاهش پدیده اعتیاد و ناامن شدن فضا برای خرده فروشان باشیم.
بازوند با تاکید بر اینکه باید برای نجات افراد معتاد تلاش کنیم، گفت: آن ها خواسته یا ناخواسته در دام اعتیاد گرفتار شده اند و خیلی هایشان خواستار نجات و رهایی از این دام هستند بنابراین باید شرایط برای ترک اعتیاد آن ها فراهم شود.
وی همچنین با پذیرفتن این مسئله که زیرساخت های لازم برای نگهداری همه معتادان و کمک به ترک کردن آن ها در استان فراهم نیست، افزود: با این حال باید تلاش کنیم تا آن جا که امکان پذیر است افراد معتاد را شناسایی و کار نجات آن ها از دام اعتیاد انجام شود.
گزارش: مسعود اسماعیلی
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.