امروز دوازدهم ماه ربیع الاول هجری قمری، به روایتی سالروز ولادت حضرت محمد مصطفی (ص)، پیامبر گرامی اسلام و آغاز هفته وحدت است.
اهل سنت، دوازدهم ماه ربیع الاول و اهل تشییع هفدهم این ماه را سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) می‎دانند.
امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که خود از منادیان وحدت در جهان اسلام بودند، از این مساله برای اتحاد و نزدیک شدن گروه‌های اسلامی استفاده کردند و فاصلۀ بین این 2 تاریخ (12 تا 17 ربیع الاول) را هفته وحدت نامگذاری کردند.
وحدت و اتحاد رمز پیروزی و پیشرفت ملت ایران در طول این سال ها در برابر همه کارشکنی ها و دشمنی های دشمنان بوده است و کسی به یاد ندارد که ملتی از محل اختلاف و تفرقه به پیشرفت رسیده باشد.
ایران با تنوع قومی، دینی، مذهبی و اعتقادی الگو و نمونه ای از وحدت و اتحاد بین پیروان این ادیان، مذاهب و فرق را در جهان ترسیم کرده و ایرانیان همواره منادی وحدت و اتحاد بوده اند.
امروز برخی از کشورها برای تحقق اهداف خود به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه بین پیروان ادیان و مذاهب هستند، هوشیاری دولت ها و ملت های مسلمان می تواند اختلاف افکنان را در رسیدن به اهدافشان ناکام کند.
پذیرفتن اصل تکثر و تنوع ادیان، مذاهب و فرق و احترام گذاشتن به عقاید هم یکی از راهکارهای تحقق وحدت در جامعه است.
گفت و گو و هم افزایی در مورد موضوعات مشترک و پرهیز از دامن زدن به مسائل جزئی می تواند وحدت جامعه را مورد هدف قرار دهد و دشمنان را برای رسیدن به اهداف شومشان یاری کند.
نزدیکی هرچه بیشتر پیروان ادیان، مذاهب و فرق و فراهم کردن بسترهای گفت و گو و تعامل میان آنها می تواند وحدت را مستکم تر و راه اختلاف و تفرقه را ببندد.
استان های مرزی غرب کشور را می توان نماد اتحاد و انسجام بین ادیان و مذاهب دانست و مردم ساکن در این استان ها در طول سالیان طولانی به طور مسالمت آمیز با هم زندگی کرده اند و از اختلاف و تفرقه در میان آنها خبری نیست.
متاسفانه امروز به واسطه توسعه ابزارهای ارتباطی برخی خواسته یا ناخواسته به دنبال دمیدن روح اختلاف و تفرقه در میان مذاهب اسلامی هستند که جا دارد دستگاه های مرتبط با هوشیاری کامل مانع از تحقق اهداف اختلاف افکنانه آنها شوند.
آنچه برای یک فرد مسلمان اهمیت دارد سه اصل خدا، پیامبر اکرم (ص) و قرآن است که همه مذاهب اسلامی در آن اشتراک دارند و باید حول محور این سه اصل در راستای تحکیم وحدت تلاش کنند.
با وجود تلاش های برخی برای خدشه دار کردن وحدت میان مسلمانان، خوشبختانه مردم با هوشیاری و بصیرت بالایی که دارند بی اعتنا به این موضوعات روز به روز به هم نزدیک می شوند و متحد هستند.
تاریخ ثابت کرده است که هیچ ملت و حکومتی از محل اختلاف و تفرقه به اهداف خود نرسیده و در دوران پس از انقلاب اسلامی نیز ما هرجا با وحدت، همدلی و برادری وارد عرصه شده ایم، پیروز و سربلند بوده ایم.
دوران دفاع مقدس نمونه بارزی از اتحاد و انسجام ملی ایرانیان بود، جایی که همه ایرانیان با هر مذهب و عقیده و مرامی در راستای حفظ کیان اسلام و انقلاب و ایران تلاش کردند و نتیجه گرفتند.
امروز نیز باید این میزان اتحاد و همدلی را بیشتر کرد چرا که دشمنان همچنان رسیدن به اهداف شوم خود را در اختلاف و تفرقه میان مسلمانان می دانند.
اگرچه هدف از نامگذاری هفته وحدت، ایجاد انسجام و اتحاد هرچه بیشتر مسلمانان است اما امروز در کشورمان نیاز به تعمیم این مقوله به سایر بخش ها داریم.
عرصه سیاسی کشور بیشتر از دیگر عرصه ها امروز نیازمند وحدت، آرامش و انسجام در راستای رسیدن به اهداف است.
امسال در استان کرمانشاه 32 برنامه در طول هفته وحدت اجرا می شود و مردم مسلمان این استان همانند سال های گذشته در راستای تحکیم و تقویت اتحاد و انسجام تلاش می کنند.
شعار امسال هفته وحدت در کرمانشاه «ایران تجلی گاه وحدت اسلامی» است و در شعار ملی این هفته نیز «قدس محور وحدت» است.
همچنان که مردم با بصیرت و هوشیاری و درک شرایط حساس کشور و منطقه در راستای تقویت وحدت بین همه اقوام، مذاهب و فرق تلاش می کنند از مسئولان نیز انتظار می رود همین رویه را ادامه دهند و جامعه را از تفرقه و اختلاف دور نگه دارند.
*خبرنگار ایرنا
3033/8066/1772
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.