به گزارش خبرنگار ایرنا ، شهاب نادری روز شنبه در حاشیه بازدید نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و معاونان وزیر نیرو از سد داریان گفت: در بحث تخصیص آب، قایقرانی، پرورش ماهی و گردشگری تاکنون مجریان سد مانع اجرا و انجام این مباحث شده اند.
نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی افزود: مجریان سد داریان در بحث بکارگیری نیروهای بومی در نیروگاه سد هم نسبت به جوانان شهرستان اجحاف کرده اند.
وی اظهار داشت: برای انجام نشدن این مباحث بنده از وزیر نیرو سوال کردم و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس وزیر را مکلف به بررسی سوال و حضور معاونان وزیر در منطقه کرد.
نادری افزود: از دیگر مباحث مورد نظر ما بحث تأمین آب شرب شهر جوانرود از سد لیله، تأمین آب شرب ازگله ، تخصیص آب از سد آزادی برای زمینهای دشت میرآباد و هلو که حداقل 700 هکتار مرغوبترین زمینهای کشاورزی را داریم.
نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی ، تخصیص آب برای یک هزار و صد هکتار از باغات پاوه که مصوب سفر مقام معظم رهبری است که هیچ یک از این تعهدات را مجریان سد انجام نداده اند.
نادری افزود: امروز هم بحث آب شرب شهر پاوه است که عملیات آن از سال 1388 آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است و من مسئولان امور آب را مقصر اصلی این همه تأخیر می دانم.
وی اظهار داشت: در سفر امروز نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و معاونان وزیر نیرو در آب و آبفای کشور مبلغ 50 میلیارد ریال از سوی شرکت توسعه منایع آب و نیروی ایران برای اتمام پروژه تأمین آب شرب شهر پاوه اختصاص داده شد.
نادری همچنین تصریح کرد: معاون وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران قول مساعد دادند که برای تأمین نیروی انسانی نیروگاه سد داریان از جوانان بومی این شهرستان استفاده کنند.
معاون وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طی یک ماه آینده نسبت به استخدام و بکارگیری نیروهای بومی در نیروگاه سد داریان اقدام خواهیم کرد.
بهروز مرادی افزود: برای انجام این مهم کارهای مقدماتی از جمله فراخوان را آماده کرده و در اسرع وقت در روزنامه های محلی منتشر خواهیم کرد.
معاون وزیر نیرو در خصوص شرایط پذیرش نیرو برای نیروگاه داریان گفت: از کارگر فنی با فوق دیپلم تا لیسانس و فوق لیسانس رشته های فنی را پذیرش خواهیم کرد.
مرادی در خصوص اختصاص آب برای اجرای طرحهای کشاورزی در پائین دست سد داریان گفت: موافقت کار را گرفته ایم و در صورت نداشتن مشکل از سوی منابع طبیعی آب لازم را تا یکصد متر پمپاژ کرده و به آنها اختصاص خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در خصوص اختصاص آب برای باغات شهر پاوه گفت: به دلیل ارتفاع بسیار زیاد (حدود هزار متر) و به صرفه نبودن هزینه های پمپاژ امکان پذیر نیست.
مرادی افزود: در صورت تأکید بر اجرای آن باید طرحی را برای آن تعریف کرد که در سازمان برنامه و بودجه برای آن ردیف اعتباری تعریف شود که بتوان آن را اجرا کرد.
در پایان این بازدید یک روزه مقرر شد علاوه بر تأمین نیرو برای نیروگاه سد داریان از نیروهای بومی، اختصاص آب برای اجرای طرحهای کشاورزی و باغداری در پائین دست سد مجری سد داریان به نمایندگی از آب نیرو نسبت به احداث پل معلق بر روی سد داریان برای مردم هجیج به منظور تردد به مناطق ییلاقی اقدام نمایند.
صدور مجوز برای قایقرانی و پرورش ماهی در قالب ایجاد تعاونی صیادی و فراهم شدن زمینه و بستر لازم برای اجرای طرحهای گردشگری از جمله ایجاد یک بازار در حاشیه سد در داخل روستای هجیج ، تحویل آب شرب روستا و تقبل هزینه های آب مصرفی مردم روستا به مدت یک سال توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی کشور از دیگر مصوبات این سفر بود.
در این سفر همچنین مبلغ 50 میلیارد ریال از سوی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برای تسریع و اتمام طرح انتقال آب چشمه هانی کوان به شهر پاوه اختصاص یافت.
شهرستان پاوه با بیش از 62 هزار نفر جمعیت در شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.
7448/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.