وی روز پنجشنبه در حاشیه جشنواره بین المللی سنگنوردی بیستون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: من به عنوان هفدهمین کوهنورد جهان به 14 قله با ارتفاع بیش از هشت هزار متر جهان بدون اکسیژن صعود کردم و به تمام اهدافی که برای صعود های خود داشتم رسیدم.
وی افزود: صعود به قلل با ارتفاع بیش از هشت هزار متر بسیار خطرناک است از این رو دیگر قصد ندارم مسیری که یک بار پشت سرگذاشته ام را دوباره امتحان کنم.
این هیمالیانورد برجسته ایرانی گفت: قصد دارم باقی دوران فعالیت حرفه ای خود را به بحث آموزش و انتقال تجربیات خود به دیگر کوهنوردان بگذرانم.
قیچی ساز با بیان اینکه هیمالیانوردی و صعود به کوه های مرتفع در ایران در حال پیشرفت است، اظهار داشت: اکنون هیمالیانوردان خوبی در ایران در حال رشد هستند و همواره شاهد صعود قلل مرتع تر از هشت هزار متر توسط ایرانیان هستیم.
وی که تنها ایرانی عضو کوهنوردان باشگاه هشت هزار متری جهان است، در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری حشنواره سنگنوردی بیستون اشاره کرد و گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند سطح کیفی سنگنوردان ایرانی را ارتقا دهد.
عظیم قیچی‌ ساز در فاصله سال‌های 1384 تا 95 توانست 13 قله از هشت‌ هزار متری‌ها را صعود کند و سرانجام در 29 اردیبهشت 1396 موفق به فتح تنها قله باقی ‌مانده یعنی «لهوتسه» شد.
عظیمی هفتمین کوهنورد در دنیا است که به عضویت باشگاه هشت‌ هزارمتری‌های جهان در آمد.
در بین کوهنوردان صعود کننده به هشت‌ هزار متری‌ها، تنها 16 نفر در جهان موفق به صعود به همه 14 قلهٔ بالای هشت هزار متر بدون اکسیژن شده بودند و عظیم قیچی ‌ساز توانست نام خود را به عنوان هفدهمین کوهنورد در این فهرست به ثبت برساند.
چهارمین جشنواره بین المللی سنگنوردی بیستون با حضور 100 صخره نورد داخلی و 20 صخره نورد خارجی از 29 مهر ماه آغاز شده است و تا سوم آبان ماه ادامه دارد.
دیواره کوه بیستون با یک هزار و 200 متر ارتفاع، بلندترین دیواره سنگنوردی کشور و جزو پنج دیواره اول دنیا محسوب می‌ شود که تاکنون بیش از 100 مسیر آن بازگشایی شده است.
دوره های اول تا سوم جشنواره جهانی سنگ نوردی بیستون به ترتیب در سال های 89، 91 و 93 برگزار شد.
در آخرین دوره این رقابت ها، 179 سنگ نورد داخلی و خارجی از کشورهای مانند ایتالیا، فرانسه، اسلونی، سوئیس، آمریکا، اتریش، سوئد، فنلاند، استرالیا، آلمان، لهستان، تونس و دانمارک حضور داشتند.
در محوطه تاریخی بیستون که در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده تاکنون بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده که مهمترین آن کتیبه و سنگ نگاره های داریوش هخامنشی است که به ثبت جهانی رسیده است.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.