جبار ولیپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لورانتوس با نام محلی «مخور» یک گیاه انگلی آفت زاست که بذر آن بر روی شاخه های درختان بلوط جوانه زده و باعث خشکیدگی درختان می شود که پرندگان و همچنین باد از عوامل پراکندگی انتشار و انتقال این گیاه انگلی هستند.
وی اضافه کرد: آفت انگلی لورانتوس بر روی درختان جنگلی به ویژه درخت بلوط رشد کرده و با تشکیل غده بر روی آن، باعث ضعیف شدن و در نهایت خشکیدن کامل آن می‌شود.
ولیپور اظهارداشت: منابع طبیعی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ، پارسال 2 هزار و 500 هکتار و از ابتدای امسال نیز تاکنون 500 هکتار از عرصه های جنگلی گیلانغرب را در ارتفاعات «قلاجه» و «سه کوزان» موفق شد از آلودگی درختان به آفت های گوناگون جلوگیری کند.
مدیر اداره منابع طبیعی گیلانغرب بیان کرد: تا پایان فصل پائیز، 500 هکتار دیگر از جنگل های گیلانغرب علیه آفت لورانتوس پاکسازی خواهد شد و در مجموع سطح پاکسازی عرصه های جنگلی به سه هزار و 500 هکتار خواهد رسید.
ولیپور، سطح جنگل های شهرستان گیلانغرب را 75 هزار هکتار و به طور عمده از نوع بلوط اعلام کرد و گفت که هم اکنون 130 هزار هکتار مرتع و نیزار نیز در این شهرستان جزء اراضی ملی محسوب می شوند.
فرماندار گیلانغرب هم با بیان اینکه امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار ، طرح کنترل آفت لورانتوس در سطح 500 هکتار ، ایجاد 21 کیلومتر کمربند حفاظتی در اراضی ، عملیات احداث گابیون و آبخیزداری و احداث بانکت و بذرکاری در سطح 40 هکتار و سکوبندی مشارکتی اراضی کشاورزی اجرا و تکمیل شده و یا در حال انجام است.
کوروش محمودیان، ابراز امیدواری کرد با اقدام های جدی و تزریق اعتبارات جدید و به ویژه مشارکت گروه های محلی ، هرچه سریعتر شاهد ریشه کنی معضل آفت لورانتوس در بین درختان با ارزش بلوط باشیم.
شهرستان گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه ، 200 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که 75 هزار هکتار آن جنگل و بقیه مرتع و نیزار است.
7079/7398/3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.