به گزارش خبرنگار ایرنا، مرادعلی تاتار روز یکشنبه در جلسه ساماندهی اراضی روستاهای دشت خسروی، کمبود و خلاءهای جمعیتی در روستاهای نوار مرز را از جمله مشکلات فراروی ذکر کرد و افزود: دولت تلاش می کند با ایجاد مشوق های لازم این افراد پس از سال ها انتظار به سرزمین خود بازگردند.
وی اظهار داشت: روستاهای دشت خسروی در دوران جنگ تحمیلی خالی از سکنه شد و بعد از جنگ هم بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی مبنی بر جلوگیری از ساخت و ساز تا فاصله 15 کیلومتری از نوار مرز، اهالی این مناطق بلاتکلیف هستند.
وی بیان کرد: پس از آغاز کار بازسازی شهر قصرشیرین، اراضی این روستاها به شیلات واگذار شد که شامل اراضی ملی، کشاورزی و زمین های روستایی است.
فرماندار قصرشیرین محدوده روستاهای مناطق بازسازی نشده را بیش از هشت هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با پیگیری های مردم این مناطق و دستور استاندار کرمانشاه، بررسی این موضوع اکنون در دستور کار قرار گرفته است.
تاتار ادامه داد: در سال 94 در جلسه ای با حضور سازمان امور اراضی کشور، بنیاد مسکن و دیگر نهادهای مربوطه، مقرر شد به تمام اهالی روستای 'ولد کشته' از توابع قصرشیرین که مبلغی برای خسارت زمین های خود دریافت نکرده بودند، 10هکتار برای بازسازی روستا و 200 هکتار نیز به عنوان زمین های کشاورزی واگذار شود.
وی گفت: همچنین قرار شد که 800 هکتار زمین به عنوان اراضی کشاورزی برای اهالی سایر روستاهایی که خسارت دریافت کرده بودند، لحاظ شود.
وی اضافه کرد که بازگشت اهالی این روستاها، علاوه بر رونق بخش کشاورزی و اقتصادی می تواند از نظر امنیتی هم مفید واقع شود.
شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 2 بخش مرکزی و سومار و بیش از 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد.
شهرستان قصرشیرین 56 روستا دارد که 36 روستای آن هم اکنون خالی از سکنه است.
36 روستای بازسازی نشده نوار مرزی قصرشیرین قبل از جنگ تحمیلی بیش از 9 هزار تن جمعیت داشت.
7079/3012/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.