به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین امید روز دوشنبه در آیین افتتاح ساختمان جدید دانشگاه علمی کاربردی کردستان اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی به 30 درصد برسد اما اکنون 400 هزار نفر یعنی 15 درصد کل دانشجویان کشور در رشته های مهارتی تحصیل می کنند.
وی افزود: براساس برنامه ششم توسعه تعداد دانشجویان مهارتی حداقل باید به یک میلیون و 200 هزار نفر برسد لذا دانشگاه جامع علمی کاربردی با وجود حذف مراکز دولتی با حدود 600 مرکز باقی مانده خود می تواند این خواسته را محقق کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در نظام ارزش گذاری کشور از گذشته تاکنون گرایش به مدرک گرایی مطرح بوده است، تاکید کرد: ظرفیت های اجرایی کشور در بخش خصوصی و دولتی از طریق کسانی که برای این ظرفیت ها توانمند هستند، پر نمی شود.
وی یادآور شد: در همین راستا کار جدیدی در کشور با عنوان استقرار نظام صلاحیت حرفه ای شروع شده و بر اساس این نظام افراد براساس آدم های خاص برای کارهای خاص تعیین می شوند و افراد براساس مدارکی که می گیرند در موقعیت ها قرار خواهند گرفت.
امید اضافه کرد: اگر این نظام استقرار پیدا کند کسی که مهارت دارد ارج و قرب داشته و بیشتر متقاضی خواهد داشت لذا مردم به جای مدرک گرایی به مهارت آموزی گرایش پیدا می کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی کشور بیکاری است، گفت: تنها راه برون رفت از این مشکل، مهارت آموزی و گرایش دانشجویان به رشته های مهارتی است و دانشگاه علمی کاربردی محل مناسبی برای تحصیل در این رشته ها است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربری اظهار داشت: در حال حاضر مقداری از مسیر مهارتی انحراف داشته ایم و به سمت آموزش های نظری و شبه نظری رفته ایم که اگر این راه را ادامه دهیم انگیزه ای برای رقابت باقی نمی ماند و حذف می شویم.
وی افزود: هم اکنون اقدامات خوبی انجام شده و در کشور راهی را دنبال می کنیم تا به معنی واقعی آموزش مهارتی داشته باشیم و دانش آموختگان پس از عبور از نظام صلاحیت حرفه ای، وارد عرصه کار و فعالیت شوند.
امید تاکید کرد: در تمام استان های کشور از جمله کردستان، توافقنامه هایی با دیگر دستگاه ها منعقد شده که نیاز استان خود را شناسایی و به ما اعلام کنند تا نیروی مهارتی در این زمینه تربیت کنیم.
وی با بیان اینکه با حذف مراکز دولتی تعداد مراکز علمی کاربردی استان کردستان به 11 مرکز رسید، یادآور شد: هر چند این تعداد می تواند نیاز آموزش های مهارتی استان را تامین کند اما این آمادگی را داریم که برای تامین نیازهای استان مراکز جدید تاسیس کنیم.
رئیس مرکز علمی کاربردی کردستان نیز در این آیین گفت: ساختمان جدید دانشگاه در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع احداث شده و می تواند نیازهای واحد استانی را تا چند سال آینده تامین کند.
تیمور جوادی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی رسالت تربیت و پرورش نیروهای ماهر مورد نیاز دستگاه های اجرایی و در مجموع صنایع کشور را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه دانشگاه جامع استان این پتانسیل را دارد که در جهت شناسایی نقاط قوت استان رشته های خاص و پودمان هایی را تعریف کند، اظهار داشت: اگر دستگاه های اجرایی نیاز خاص در هر زمینه احساس کنند این پتانسیل در دانشگاه جامع وجود دارد که در رفع نیازهای آموزشی به آنها خدمات رسانی کند.
به گزارش ایرنا، دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان از سال 1382 با سه مرکز فعالیت خود را شروع شد و تاکنون بیش از 20 هزار نفر از این مراکز در مقطع کارشناسی و کاردانی فارغ التحصیل شده اند.
هم اکنون نیز 22 مرکز آموزش علمی کاربردی در استان کردستان وجود دارد که 11 مرکز آن فعال بوده و دانشجو جذب می کند و مابقی بنابر مصوبه شورای عالی اداری و همچنین دلایل دیگری غیر فعال هستند.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.