آتش سوزی روز گذشته در جنگل های نزدیک روستای های «سلسی و پیله در 20 کیلومتری شمال مریوان» دسته های مختلفی از مردم محلی و اعضای انجمن ها و دوستداران محیط زیست را قبل از رسیدن نیروهای امدادی به محل حریق کشاند.
در این حادثه دوستداران راستین طبیعت، نبردی تن به تن با زبانه های بی رحم و سرکش آتش و حلقه های دود که تحمل آن به خاطر بوته ها و چوب های خشک جنگلی بسیار سخت بود، داشتند.
ارتفاع زبانه های آتش بخاطر وزش باد به چند متر می رسید ولی دوستداران جنگل می دانستند اگر آتش از دره بگذرد و به یال (خط افق) برسد دیگر مهار آن سخت و دشوارتر خواهد بود.
مردان سخت کوشی که تمام توان خود را بکار گرفتند تا جان یک درخت و حتی یک نهال از جنگل های بلوط را نجات دهند و در این راه شهادت گونه جان خود را از دست دادند.
در این حادثه چهار نفر جان باختند که 2 نفر جانباختگان فعالان زیست محیطی مریوان و 2 نفر نیز از پیمانکاران اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان بودند.
علت فوت این افراد خفگی ناشی از دود و سوختگی اعلام شد و جسد جانباختگان بدلیل شدت سوختگی، قابل شناسایی نیست.
در عملیات اطفای حریق این حادثه سه گردان از تیپ مستقل 328 ارتش جمهوری اسلامی شامل 500 نیرو، نیروهای بسیح مردمی شهرستان و عوامل انجمن های محیط زیستی با جنگل بانان اداره منابع طبیعی و آبخیز داری مشارکت داشتند.
حدود یک هزار نفر از مردم شهرستان مریوان پس از این حادثه به منظور گرامیداشت یاد جانباختگان و حمایت حفاطت از محیط زیست مسیر میدان سرباز تا بیمارستان این شهر را در خیابان شبرنگ راهپیمایی کردند.
استاندار کردستان نیز در پیامی ضمن تسلیت در پی جان باختن تعدادی از فعالان زیست محیطی مریوان، اعلام کرد مراحل قانونی را دنبال می کند تا روز سوم شهریور هر سال به عنوان «روز پاسداشت محیط زیست کردستان» نام‌گذاری شود.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
و در مسیر جاده مریوان - سقز قرار دارند.
خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.