به گزارش خبرنگار ایرنا، جهان امروز بدون وجود رسانه و مطبوعات معنایی ندارد و همانطور که می دانیم رسانه ها رکن چهارم دموکراسی محسوب می شوند و قدرت نفوذ و تاثیرگذاری آنان در جامعه غیر قابل انکار است.
از طرفی دیگر دسترسی آزاد به اطلاعات و اخبار نیز حق مهم افراد در جامعه است و شهروندان هر کشوری حق دارند از آخرین اتفافات و حوادث داخلی و خارجی آگاه باشند؛ به شرطیکه این رسالت را خبرگزاری ها و مطبوعات به درستی انجام دهند.
در واقع مهمترین وظیفه و کارکرد رسانه های همگانی و مطبوعات، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به شهروندان از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امثالی از این قبیل در جامعه است.
باید پذیرفت که در دنیایی که به واسطه وجود فضای مجازی، اطلاعات و اخبار به آسانی و آزادانه بین اقشار مختلف مردم رد و بدل می شود، اطلاع رسانی صحیح از سوی خبرنگاران و رسانه ها بسیار ضروری به نظر می رسد.
نزدیکی روز خبرنگار (17 مرداد) بهانه ای شد تا برای تهیه گزارش و شنیدن نظرات مردم درباره جایگاه خبر و خصوصیات یک خبرنگار خوب، به گفت و گو بنشینیم.
فردی که در خیابان امام سنندج عکاسی دارد، خبرنگاری را نه یک شغل بلکه یک هنر می داند و می گوید: خبرنگار خوب در درجه اول باید آگاه به مسایل جامعه بوده و اطلاعات عمومی بالایی داشته باشد.
بهمن تخت مینا اظهار داشت: دارا بودن فن بیان برای ارتباط درست با شهروندان و آگاه بودن از مسایل و مشکلات روز از جمله ضروریات یک خبرنگار خوب و توانمند است.
او با بیان اینکه ارائه تجزیه و تحلیل مسایل روز برای یک خبرنگار الزامی است، افزود: خبرنگار توانمند و موفق از احساسات و هیجانات به دور است و اخبار و حوادث را بی طرفانه و از روی واقعیت ها به اطلاع مردم می رساند.
این عکاس سنندجی فعالیت رسانه های مجازی را در کمرنگ شدن نقش رسانه و خبرنگار موثر دانست و اضافه کرد: در شرایط همهمه اطلاع رسانی، نیاز است رسانه ها، مطبوعات و خبرنگاران واقعیت ها را در قالب تحلیل و تفسیر خبر بیان کنند تا جایگاه اصلی خود را در میان مردم از دست ندهند.
منصور فرجی کارمند سنندجی نیز خبرنگار خوب را انسانی اخلاق مدار، هوشمند، صادق و آگاه توصیف کرد و گفت: بی طرفی و صداقت در نگارش و ارائه خبر درست از ویژگی های اصلی یک خبرنگار است.
وی با اشاره به اینکه خبرنگار باید آزادانه و بی طرفانه واقعیات و مشکلات مردم را به قلم تحریر در آورد، تاکید کرد: این کار نیازمند آزادی عمل خبرگزاری ها و مطبوعات در بحث انتشار اخبار است.
فرجی با بیان اینکه خبرنگار باید نگاه تیزبین جامعه باشد، یادآور شد: خبرنگار خوب کسی است که اعتماد مردم را جذب و مشکلات و معضلات اجتماعی را به صراحت و بدون واهمه به اطلاع مسئولان برساند.
یکی از بازاری های سنندج که مدرک کارشناس ارشد تاریخ دارد نیز معتقد است: در دنیای پیشرفته امروزی هر کسی برای خود یک خبرنگار بوده و به نوعی در فضای مجازی به کار اطلاع رسانی مشغول است.
محمد طاری با بیان اینکه خبرنگار حرفه ای خصوصیاتی متمایز از مردم عادی دارد، اظهار داشت: نگاه خبرنگار باید انتقادی، واقع بینانه و دور از احساس و هیجان باشد.
وی از انتشار گزینشی اخبار و رویدادهای اجتماعی توسط برخی خبرگزاری ها انتقاد کرد و افزود: خبرنگاران نباید از بیان واقعیت ها هراس داشته باشد بلکه باید جسورانه و بی طرفانه مشکلات و دغدغه های موجود را منعکس کنند.
این بازاری تحصیلکرده سنندجی تاکید کرد: خبرنگاری توانمند است که ارتباط نزدیکی با مردم داشته و مورد اعتماد اقشار مختلف باشد ضمن اینکه از طریق ارتباط خوب و موثر با مسئولان و انعکاس مشکلات موجود در جامعه به آنان، در راستای برطرف کردن این مشکلات گام بردارد.
از گفته های برخی شهروندان می توان دریافت آگاهی، دغدغه مند بودن، بیان واقعیت ها، صداقت و بی طرفی در انعکاس خبر و دغدغه مند بودن از جمله خصوصیاتی است که یک خبرنگار خوب باید داشته باشد ضمن آنکه رسانه ها و مطبوعات باید دست خبرنگاران را باز گذاشته و از محتاط عمل کردن و انتشار گزینشی اخبار حذر کرده و تلاش خود را برای بیان واقعیت ها و انعکاس درست مشکلات موجود در جامعه به کار گیرند.
به گزارش ایرنا، در تقویم رسمی ایران 17 مرداد سالروز شهادت «محمود صارمی» خبرنگار ایرنا به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری شده است. شهید صارمی مسئول دفتر ایرنا در مزار شریف بود که در سال 1377 در جریان حمله گروه طالبان به این شهر به همراه تعدادی از دیپلمات های کشورمان به شهادت رسید.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.