به گزارش خبرنگار ایرنا، سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه مدون حرکت اقتصاد کشور در مسیر افزایش تاب آوری اقتصادی در برابر تکانه ها به باور کارشناسان اقتصادی یکی از اصولی ترین سیاست های اقتصاد کلان در کشور است.
دولت یازدهم از همان آغاز کار، آماده کردن زمینه های اجرای درست سیاست های اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داد و برای هر یک از بندهای مهم این سیاست، برنامه ریزی کرد.
تلاش در جهت خودکفایی گندم و سایر محصولات استراتژیک برای اجرای محور تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از مهمترین خواسته های این سیاست ها و یکی از شاخصه های تاب آوری اقتصادی از جمله این اقدامات است.
ساماندهی نظام بانکی، انعقاد قراردادهای نفتی برای توسعه میادین نفتی هم از دیگر کارهایی است که می تواند راهبردی مهم در اجرای دقیق تر سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.
کسب رتبه دوم از سوی کردستان در اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 96 نشان می دهد این راهبرد از سوی مسئولان دولت در سطح ملی و استانی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.
کردستان دارای ظرفیت های متنوع در حوزه تامین امنیت غذایی است و تولید گندم، گوشت مرغ، باغات مستعد و برخورداری از خاک حاصلخیز و آب مناسب و همچنین نیروی انسانی تحصیلکرده، جوان و خلاق در آن باعث شده تا زمینه های رشد این توانمندی ها بیش از پیش فراهم شود.
از سوی دیگر استان کردستان از ظرفیت تجارت فرا مرزی بسیار مناسبی برخوردار است که می تواند مانند دروازه ای برای افزایش صادرات عمل کند.
به عبارتی درون‌زایی و برون‌گرایی دو اصل مهم و مورد توجه در سیاست های اقتصاد مقاومتی است و کردستان می تواند در حوزه تحقق کامل محور برون‌گرایی هم که ناظر بر افزایش صادرات محصولات تولیدی است، بیشتر نقش آفرینی کند.
استعداد دیگر استان در حوزه معادن هم خود یکی دیگر از برگ های برنده برای توسعه است که جلوگیری از خام فروشی و تلاش برای سرمایه گذاری در عرصه فرآوری معدنی در این سال ها به صورت ویژه مورد توجه بوده است.
این می تواند یکی از پایه های مهم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد چرا که یکی از تاکیدات این سیاست توجه به جلوگیری از خام فروشی است و دولت در سطح کلان و مسئولان استانی هم به تبع آن توجه مناسبی در این سال ها به این ظرفیت ها داشته اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه یکی از کانال های مهم برای دنبال کردن برنامه های توسعه استان، ستاد اقتصاد مقاومتی است، گفت: طرح ها و برنامه های توسعه با توجیه اقتصادی همواره در این جلسات که با ریاست استاندار و به همت دبیرخانه اقتصاد مقاومتی و سازمان برنامه و بودجه و حضور اعضا تشکیل می شود، مطرح و تصمیم های کارشناسی بر اساس این اصول اتخاذ می شود.
حسین فیروزی اظهار داشت: کردستان رتبه دوم کشور در حوزه کیفیت اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی را کسب کرد و مورد تقدیر معاون اول رئیس جمهوری و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در آنجا هم باز موضوع نیازهای استان کردستان در بخش آب شرب، کشاورزی و صنعت به درستی تعریف شد و اینها برنامه ای مدون، مشخص و تعریف شده اند که در مورد شان اجماع وجود دارد و به نام برنامه توسعه استان در بخش آب و استفاده بهینه از منابع آبی مسجل و به اجماع و توافق بخش های مختلف دست اندر کار نیز رسیده است.
به گزارش ایرنا، در چنین شرایطی به نظر می رسد اگر این برنامه ها به درستی به مرحله اجر برسد، می توان انتظار داشت در سال جاری کردستان به کسب رتبه اول هم در این حوزه امیدوار باشد البته مهم تر از کسب رتبه، استفاده مناسب از ظرفیت های استان در این راستاست که می تواند توسعه را به دنبال داشته باشد.
دولتمردان در این سال ها برنامه های مناسبی در این زمینه داشته اند و انتظار این است که این برنامه ها با سرعت بیشتری ادامه یابد.
براساس گزارش ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در زمینه عملکرد استان‌ها در اقتصاد مقاومتی، استان کردستان با کسب 98 امتیاز از ۱۰۰ امتیاز، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.