به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین خوش اقبال روز پنجشنبه در جلسه کارگروه امور بانوان و خانواده اظهار داشت: از آنجایی که نیمی از پیکره جامعه را زنان تشکیل می دهند، توانمند سازی و دخالت آنان در امور مدیریتی یک ضرورت است.
وی خواستار ارتقای نقش بانوان در مدیریت اجرایی استان شد و افزود: در 40 سال گذشته زنان در کنار مردان، فعالیت های بسیار ارزشمندی داشته و در عرصه های مختلف نقش آفرینی کرده اند بنابراین باید از خدمات آنان در راستای توسعه استان بیشتر بهره گرفت.
معاون استاندار کردستان توجه به شاخص های سلامت بانوان را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: باید به سلامت این قشر بویژه در مناطق حاشیه ای، روستاها و شهرهای مرزی بیش از پیش توجه شود.
وی با بیان اینکه نبود آگاهی در افزایش آمار بیماری ها در میان زنان تاثیرگذار است، یادآور شد: باید در زمینه عوامل و راه های پیشگیری از انواع بیماری بویژه سرطان ها که در میان زنان شایع تر است، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درستی صورت گیرد.
خوش اقبال همچنین خواستار مطالبه گری و مشارکت زنان در بخش های مختلف مدیریتی شد و اضافه کرد: باید به سمت و سویی برویم که زنان خود مطالبه گر باشند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان هم در این جلسه گفت: یکی از مهمترین شاخص های توسعه در هر جامعه سلامت است و پرداختن به این مقوله از جنبه فردی و اجتماعی بسیار مهم است.
لیلا آژیر با بیان اینکه سلامت زنان تاثیر بسزایی در سلامت جامعه و توسعه کشور دارد، افزود: سالانه حدود ۱۰ هزار زن در کشور به سرطان مبتلا می شوند و طبق آمارهای رسمی از هر هشت زن یک زن سرطان دارد.
وی سرطان پوست را با ۱۵ درصد شایعترین نوع سرطان در میان بانوان کشورمان اعلام کرد و یادآور شد: در کردستان سرطان سینه شایع ترین نوع است که سنندج و سقز بیشترین آمار مربوط به مبتلایان این بیماری را به خود اختصاص داده اند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان بحث غربالگری سرطان زنان را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: غربالگری ۵۰ درصد در کاهش آمار سرطان ها تاثیر دارد و عاملی بازدارنده است.
آژیر اجرای طرح ساعت ورزش در ادارات برای زنان را در تامین سلامت آنان موثر دانست و تاکید کرد: این موضوع مطالبه اصلی زنان است و امیدواریم به صورت قانونی در تمامی ادارات اجرا شود.
وی از اجرای برنامه شناسنامه سلامت زنان شاغل از ۲ سال پیش در استان خبر داد و گفت: این طرح در تشخیص بیماری های بانوان تاثیر گذار بوده و استان کردستان در این مورد پیشتاز است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز از کاهش امید مردان به زندگی نسبت به زنان در کشور خبر داد و افزود: این امر موجب بالا رفتن آمار بانوان سن بالا شده بنابراین توجه به سلامت آنان ضروری است.
فرزام بیدارپور یکی از شاخص های سلامت را در جامعه بحث سلامت مادران باردار دانست و اظهار داشت: این شاخص در استان در سال های اخیر روند روبه رشدی داشته و به میانگین کشوری نزدیک شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف وزارت بهداشت بالا بردن آمار زایمان طبیعی در کشور است، تاکید کرد: سال گذشته 34،1 درصد زایمان ها در کردستان از طریق سزارین بود که نسبت به میانگین کشوری(43 درصد است) پایین تر است.
بیدارپور مرگ مادران باردار را در سال 96 در استان تقریبا صفر اعلام کرد و یادآور شد: این نشان از عملکرد خوب مراکز درمانی در ارائه خدمت به زنان باردار و در حال زایمان دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: آمار زنان مبتلا به چاقی در این استان 32 درصد و کمی بیشتر از میانگین کشور (29،76 درصد) است.
بیدارپور از آمار 32 درصدی بیماری فشار خون در میان زنان استان خبر داد و اضافه کرد: 9،4 تا 11 درصد زنان کردستانی به دیابت مبتلا هستند که تقریبا نزدیک به میانگین کشوری است.
وی ارتقای سلامت خانواده و تحکیم بنیان آن، ارتقای سلامت مادر و کودک از طریق پیشگیری از بارداری خطرناک را از جمله برنامه های دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای ارتقای شاخص سلامت زنان در جامعه اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، براساس سرشماری سال 95، جمعیت استان کردستان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که 49،3 درصد جمعیت استان، معادل 790 هزار و 235 نفر را زنان تشکیل می دهند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.