به گزارش ایرنا، این نمایشگاه در 35 غرفه با هدف عرضه آثار رشته های مختلف صنایع دستی از جمله کلاش بافی، معرق و منبت چوب، سفالگری، عروسک سازی، چاقو سازی و مسگری راه اندازی شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز گفت: نمایشگاه آثار صنایع دستی هنرمندان غرب کشور به مدت 6 روز (25 تا 30 تیر ماه) برگزار می شود و هنرمندانی از استان های کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، همدان، آذربایجان غربی و شرقی در آن حضور دارند.
حمید گلالی پور اظهار داشت: هدف از برگزاری این نمایشگاه که برای اولین بار به صورت منطقه ای برپا شده معرفی و فروش آثار اصیل صنایع دستی هنرمندان غرب کشور و توانمندی هنرمندان سقزی است.
وی افزود: هنرمندان شهرستان سقز در این نمایشگاه 6 غرفه دارند که علاوه بر معرفی هنرهای خود در چهار رشته کلاش بافی، معرق کاری، سفالگری و عروسک سازی، هنرهای خود را به صورت ورکشاپ (ساخت آثار هنری در محل) نیز ارائه می کنند.
گلالی پور تاکید کرد: شهرستان سقز 800 هنرمند شناسایی شده فعال در 30 رشته صنایع دستی دارد که به 80 نفر از آنها در چهار سال گذشته تسهیلات کم بهره اعطا شده است.
به گزارش ایرنا، سقز دارای 350 اثر شناسایی شده است که 150 مورد از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که 11 مورد از این آثار ثبتی بناهای تاریخی از دوره های مختلف تاریخی است.
هنرمندان استان کردستان در نزدیک به 50 رشته فعالیت دارند که 21 مورد از این رشته ها صنایع دستی بومی است.
بیش از 40 هزار نفر از هنرمندان کردستان در 45 رشته فعال صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می کنند که حدود 15 هزار نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد، سه هزار و 600 نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.
کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 878 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل 773 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول و است.
/9102/3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.