حمید گلالی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تپه کانی نیاز در طرح تفضیلی جدید در حریم شهری قرار گرفته است، اظهار داشت: این عملیات به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و اعمال قوانین در محدوده های خارج از حریم انجام می شود.
وی افزود: این طرح با 200 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط روناک احمدی نیا باستان شناس کردستانی آغاز و تا سه هفته دیگر نیز ادامه دارد.
گلالی پور اضافه کرد: مجوز این عملیات توسط پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور صادر شده و انتظار می رود حریم این اثر تاریخی پس از گمانه زنی ها بین 35 هزار تا 40 هزار متر مربع باشد.
وی با بیان اینکه تپه کانی نیاز سقز دومین اثر شهرستان پس از تپه زیویه است که حریم آن تعیین می شود، یادآور شد: شواهد ظاهری این اثر نشان می دهد از بعد تاریخی مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی 6 هزار سال پیش است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز تاکید کرد: حصارکشی و حفاظت از قلعه باستانی صاحب هم در سال جاری آغاز می‌شود که برای آن 670 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.
گلالی پور گفت: این اثر در محدوده شهری واقع شده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نظر دارد دیوارکشی و حصار کشی آن را برای جلوگیری از رانش زمین در آینده نزدیک انجام دهد.
شهرستان سقز دارای 300 اثر تاریخی شناسایی شده است و در کنار آن 155 اثر ثبت ملی شده در فهرست آثار کشور دارد.
استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، 872 اثر از این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.