بختیار رحمانی پور در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به افزایش 68 درصدی صادرات گمرکات استان کردستان طی 3 ماهه نخست سال جاری، اظهار کرد: بالاترین میزان صادرات مربوط به محصولات کشاورزی بوده که با اختصاص213 هزار به ارزش 83 میلیون دلار، رشد 162 درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است.

وی افزود: رتبه دوم کالای صادراتی مربوط به مصنوعات پلاستیکی است که با 10هزار تن صادرات این کالا به ارزش 26میلیون دلار، شاهد رشد 4 درصدی صادرات آن بوده‌ایم .

رحمانی پور با اشاره به روندافزایش صادرات از گمرکات استان، افزود: کل صادرات خروجی از گمرکات استان با احتساب صادرات سایر گمرکات 490هزار تن به ارزش 294 میلیون دلار بوده که رشد 56 درصدی وزنی و 36 درصدی دلاری را به نسبت مشابه سال گذشته داشته است.

وی مهمترین اقلام صادراتی از گمرکات استان را سبزی و میوه های خوراکی، مواد معدنی، سنگ فلز جوش، محصولات سرامیکی و مواد پلاستیکی اعلام کرد و گفت: مهمترین کشور هدف این کالاها کشور عراق با صادرات 315هزار تن به ارزش 159میلیون دلار بوده و سایر کالاها به کشورهای افغانستان، پاکستان، رومانی و ارمنستان صادر شده است.

مدیرکل گمرکات کردستان با بیان این که روند صادرات استان کردستان طی چند سال اخیر صعودی بوده است، خاطرنشان کرد: طی3 ماهه نخست امسال گمرک باشماق بین 106 گمرک رتبه16 ارزشی و رتبه 15 وزنی را کسب کرده است.

وی در خصوص آمار واردات به گمرکات استان کردستان نیز گفت: میزان واردات به گمرکات استان کردستان طی3 ماهه نخست سال جاری 14 میلیون دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است.

رحمانی پور مهم‌ترین کالاهای وارداتی به گمرکات استان را ماشین آلات مکانیکی و برقی، ضایعات پلاستیک، ضایعات و مصنوعات آلومینیوم و مهمترین کشور هدف کالاهای وارداتی به استان کشور ترکیه با واردات 6 میلیون دلار اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده 504 هزار تن کالا به ارزش 1 میلیارد و 161 میلیون دلار از طریق گمرک باشماق ترانزیت کالا انجام شده که از نظر وزنی 39درصد و ارزش دلاری 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

رحمانی پور با اشاره به اینکه گمرک باشماق بین 65 گمرک رتبه2 ترانزیت خارجی مقصد را کسب کرده است، یادآور شد: مرز باشماق تنها مرز رسمی استان است که از طریق آن تردد مسافر انجام می‌گیرد و طی این مدت 68 هزار و662 مسافر به کشور وارد و 67 هزار و 564 مسافرخروجی از طریق این مرزبه کشور عراق تردد داشته‌اند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 957594
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.