به گزارش خبرنگار ایرنا، بازار میوه در بیجار این روزها از رونق و تنوع زیادی برخودار است البته قیمت برخی ارقام میوه با برچسب داشتن کیفیت برتر در یک رقابت سنگین برای کسب عنوان گرانترین در جنب و جوش است.
افزایش قیمت میوه و تره بار در بیجار به حدی است که عموم مردم که از سطح درآمدی کم و متوسط برخوردارند قادر به خرید میوه های نوبرانه نیستند، اگر سری به میوه فروشی های سطح شهر بزنید قیمت برخی ارقام شما را از خریدن میوه مورد نظرتان بدلیل قیمت زیاد منصرف می کند.
در این بازار طبقات متوسط به پایین جامعه بویژه کارگران و حداقل بگیران به سختی بتوانند شرایط خرید این نوع میوه ها را داشته و حداقل یک کیلوگرم از میوه های نوبرانه را خریداری و به خانه ببرند.
با وجود اینکه تعداد عرضه کنندگان میوه و تره بار (دست فروش و وانت ها) در بیجار رو به افزایش است و برخی صنوف دیگر نیز با تغییر کاربری به میوه فروشی اشتغال پیدا کرده اند اما قیمت ها همچنان بالا و خرید میوه خوب خارج از توان قشر متوسط و ضعیف جامعه است.
این روزها هر کیلوگرم گیلاس از 12 تا 40 هزار تومان، موز بین 6 تا نه هزار و 500 تومان، توت فرنگی هشت تا 11 هزار تومان، انگور قرمز 12 هزار تومان در مغازه های میوه فروشی سطح شهر بیجار عرضه می شود که حداقل دو برابر قیمت این ارقام میوه در دیگر مناطق استان کردستان است.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار ضمن تایید گرانی برخی میوه ها می گوید: بازرسان این اداره بطور مرتب و مستمر در سطح شهرستان بر قیمت میوه و تره بار نظارت داشته و آن را رصد می کنند.
ایوب تیمارچی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تشدید نظارت ها به گونه ایی است که حتی در یک روز بیش از سه اخطار گران فروشی صنفی برای عرضه کنندگان میوه و تره بار صادر شده است.
وی افزود: عرضه کنندگان میوه و تره بار اخطاریه ها صادره را جدی نگرفته و گران فروشی خود را به بهانه افزایش حق باربری و هزینه های دیگر همچنان ادامه می دهند.
تیمارچی با اشاره به اینکه افزایش حق باربری دلیل قانع کننده ایی برای گرانی میوه نیست، تاکید کرد: یکی از دلایل مهم افزایش قیمت میوه و تره بار در بیجار، عدم وجود میدان عرضه مستقیم است.
وی از برگزاری جلسه در همین خصوص با حضور عرضه کنندگان میوه و تره بار خبر داد و گفت: در این جلسه با بررسی دلایل و مشکلات این صنف، یک تصمیم قاطع و جمعی اتخاذ شد.
تیمارچی اضافه کرد: از این هفته همه اصناف عرضه کننده میوه و تره بار باید با درج قیمت مصوب اتاق اصناف برای عرضه میوه، فاکتور خرید رسمی بار از میادین را به بازرسان این اداره ارائه کنند.
آمار بانک مرکزی نشان می دهد در اردیبهشت ماه بیشترین میزان افزایش قیمت ها با حدود 13.6 درصد مربوط به میوه های تازه بوده است.
براین اساس در یکسال منتهی به پایان اردیبهشت ماه، گروه لبنیات 8.5 درصد، برنج 2.7 درصد، میوه های تازه یک درصد، سبزی های تازه 3.4 درصد، گوشت قرمز 23.3 درصد، چای 20.7 درصد، روغن 1.9 درصد رشد کرده اند اما در مقابل حبوب 1.4 درصد، گوشت مرغ 0.2 درصد و قند و شکر 4.1 درصد افت قیمت ثبت کردند.
شهرستان بیجار با 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.