به گزارش خبرنگار ایرنا، این جشنواره برای دومین سال متوالی و با هدف معرفی اسب اصیل کُرد، ورزش و سرگرمی و معرفی ظرفیت های کردستان در حوزه گردشگری و ایجاد شور و نشاط اجتماعی برگزار شده است.
روز اول این جشنواره ویژه نمایش اسب های مادیان، روز دوم اسب های نریان و روز سوم نیز برای کُردی سواری، سوارکاری، مسابقه، بازی های بومی و محلی و اجرای هنرهای فردی و رزمی با اسب، موسیقی محلی و هلپرکی (رقص کُردی) در نظر گرفته شده است.
حضور اسب سواران برجسته و هنرمندان سوارکار و نمایش اسب های زیبا و اصیل نژاد کُرد مهمترین بخش این جشنواره است که بمدت سه روز (چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه) همه روزه از ساعت 17 در ورزشگاه 22 گولان سنندج برگزار می شود و ورود و تماشای این جشنواره برای عموم مردم آزاد و رایگان است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان در آیین افتتاحیه این جشنواره اظهار داشت: برگزاری چنین جشنواره هایی فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی های ورزشی، فرهنگی و گردشگری استان در بخش های مختلف است.
حسین خوش اقبال با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از برگزاری جشنواره های فرهنگی و بومی در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی حمایت می کند، افزود: استاندار کردستان نیز قول داده تمام تلاش خود را برای حمایت از برگزاری چنین جشنواره هایی در مناطق مختلف استان بکار گیرد.
وی تاکید کرد: می توان با برگزاری چنین جشنواره هایی در کنار معرفی فرهنگ غنی کردستان، زمینه را برای توسعه ورزش های بومی و محلی فراهم کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این مراسم گفت: این سازمان به عنوان ارگان دولتی تلاش هایی را برای حمایت از پرورش اسب کُردی در استان انجام داده است.
خالد جعفری افزود: برای شناسایی اسب اصیل کُردی و صدور شناسنامه برای این اسب ها با فدراسیون سوارکاری همکاری می کنیم.
وی این سازمان را موظف به حمایت از پرورش اسب کُردی در استان دانست و یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با حمایت های خود، صنعت پرورش اسب در استان را توسعه دهیم.
به گزارش ایرنا، شرکت‌ کنندگان در بخش زیبایی اسب در رده‌های سنی کره‌های زیر 6 ماه، بالای 6 ماه تا یک سال، 1 تا 2 سال، 2 تا 3 سال، 3 تا 4 سال، 4 تا 5 سال، 5 تا 7 سال و هفت سال به بالا با هم رقابت می‌ کنند.
همچنین در این جشنواره سوارکاران در بخش شوسواره یا کُردی‌ سواری حرکات نمایشی و رزمی با اسب را اجرا خواهند کرد و برای ایجاد شور و نشاط در میان مردم، مراسم هلپرکی (رقص محلی) و بازی‌های بومی محلی با اسب نیز توسط سوارکاران اجرا می شود.
در حال حاضر 100 سوارکار بیمه شده و سازمان یافته در کردستان فعالیت دارند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.